لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

ادامه درگیری‌ها میان نیروهای دولت و جنگجویان طالب در ولسوالی گذره هرات


درگیری میان نیروهای دولتی و جنگجویان طالبان در دو کمربند امنیتی شهر هرات در ولسوالی گذره ادامه دارد.  
درگیری میان نیروهای دولتی و جنگجویان طالبان در دو کمربند امنیتی شهر هرات در ولسوالی گذره ادامه دارد.  

مقام‌های محلی هرات می‌گویند که درگیری میان نیروهای دولتی و جنگجویان طالبان در دو کمربند امنیتی شهر هرات در ولسوالی گذره ادامه دارد.

به گفته آنها، والی هرات و محمد اسماعیل‌خان، فرمانده نیروهای مقاومت در خط نخست جنگ با طالبان حضور دارند. همزمان در اعلامیه دفتر والی هرات آمده که عبدالحمید حمیدی، فرمانده لوای اول قول اردوی ۲۰۷ ظفر پس از اسیر شدن به دست طالبان کشته شده است.

نیروهای افغان با همکاری نیروهای مقاومت مردمی در حال جنگ با طالبان در نزدیکی «پل مالان» در نزدیک شهر هرات هستند. در نزدیکی این منطقه جنگی، دو تانک هاموی نیروهای افغان هدف حمله طالبان قرار گرفته است.

نیروهای امنیتی افغان
نیروهای امنیتی افغان

نذیر احمد، یکی از سربازان پولیس هرات، در خط نخست جنگ با طالبان گفت: "همین چند شب و روزی که به کمربندهای امنیتی هرات هستیم، نه نانی، نه آبی و نه هم استراحتی داریم. ما شب و روز بدون نان و آب با دشمن مبارزه می‌کنیم."

در کنار نیروهای افغان، نیروهای مقاومت مردمی نیز مشغول جنگ با گروه طالبان هستند. محمد علی، یکی ازاین نیروها، تأکید کرد که این نیروها جلو پیش‌روی این گروه را می‌گیرند.

او می‌گوید: "به مردم خود اطمینان می‌دهیم که نیروهای امنیتی و خیزش‌های مردمی تا جان دارند، با طالبان می‌جنگند و شهر هرات سقوط نمی‌کند. خیال شما جمع باشد، ما با طالبان مبارزه می‌کنیم."

نیروهای مقاومت مردمی در ولایت هرات
نیروهای مقاومت مردمی در ولایت هرات

محمد اسماعیل‌ خان، فرمانده پیشین جهادی، بیش از دو هفته می‌شود که رهبری نیروهای مقاومت مردمی را در جنگ با طالبان بر دوش دارد. او نیز در خط نخست جنگ پل مالان ولسوالی گذره حضور دارد. او به طالبان هشدار داد که سرکوب خواهند شد.

آقای اسماعیل خان گفت: "اطمینان می‌دهیم که پیش روی دشمن ایستاد هستیم. تلاش زیاد صورت می‌گیرد و نمی‌گذاریم که طالب به شهر داخل شود."

محمد اسماعیل‌ خان، فرمانده پیشین جهادی، که بیش از دو هفته می‌شود رهبری نیروهای مقاومت مردمی را در جنگ با طالبان بر دوش دارد.
محمد اسماعیل‌ خان، فرمانده پیشین جهادی، که بیش از دو هفته می‌شود رهبری نیروهای مقاومت مردمی را در جنگ با طالبان بر دوش دارد.

گروه طالبان در یک ماه گذشته پیشروی زیادی در هرات داشتند. هم اکنون حکومت تنها ولسوالی انجیل و قسمت‌های از ولسوالی گذره هرات را در اختیار دارد.

در اعلامیه دفتر والی هرات نیز آمده است که عبدالحمید حمید، فرمانده لوای اول قول اردوی ۲۰۷ ظفر روز گذشته به دست طالبان در منطقه پل پشتون هرات اسیر و متعاقباً کشته شد.

عبدالصبور قانع، والی هرات گفته که عملیات هوایی و زمینی برای سرکوب طالبان با حمایت نیروهای خارجی ادامه دارد.

او گفت: "در نتیجه حملات هوایی و زمینی ۲۰۰ طالب کشته و زخمی شده‌اند. به همشهریان هرات اطمینان می‌دهیم که نیروهای امنیتی و دفاعی به شمول خود من در خط نخست نبرد هستیم و شهر هرات سقوط نمی‌کند."

نیروهای امنیت افغان
نیروهای امنیت افغان

روز گذشته شماری از جنگجویان گروه طالبان حتی از پشتون‌پل هرات نیز عبور کرده بودند.

عارف جلالی، سرطبیب شفاخانه حوزوی هرات نیز به رادیو آزادی گفت که در درگیری‌های روز گذشته در محلات ولسوالی‌های انجیل و گذره هرات، ۳۸ زخمی به شمول هشت غیرنظامی و هفت کشته به‌شمول یک غیرنظامی به شفاخانه منتقل شدند.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در واکنش به پیشروی به سمت شهر هرات گفته که این اقدام به‌دلیل تلافی حملات نیروهای دولتی و مقاومت مردمی در مناطق تحت تسلط گروه طالبان صورت گرفته است.

همزمان، عبدالصبور قانع، والی هرات گفته که عملیات هوایی نیروهای افغان و خارجی در هرات ادامه دارد. تشدید جنگ در هرات، نگرانی از کشیده شدن جنگ در داخل شهر افزایش داده است.

XS
SM
MD
LG