لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

اشرف غنی در نشست فوق‌العاده شورای ملی: طالبان میان جنگ و صلح یکی را برگزینند


محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در جلسه فوق‌العاده شورای ملی
محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در جلسه فوق‌العاده شورای ملی

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفته که طالبان باید میان صلح و جنگ یکی را برگزينند.

رئیس جمهور غنی موضع خود را در جلسه فوق‌العاده شورای ملی در مورد صلح و جنگ روشن کرد. آقای غنی گفت که او انتخاب خود را کرده و اکنون نوبت طالبان است که راه خود برگزینند.

غنی افزود: "یا در میز واقعی مذاکره زانو به زانو می‌نشینیم یا در میدان جنگ زانوهای‌شان را می‌شکنیم. انتخاب خود را کرده‌ایم. طالب و حامیان‌شان انتخاب خود را کنند."

رئیس جمهور غنی گفت افغانستان با "تهاجم" روبه‌رو است. او از همه خواست تا در برابر این تجاوز بایستند.

او جنگ جاری طالبان را فتنه خواند و از افغانان خواست متحد شوند.

آقای غنی همچنین از اعضای شورای ملی خواست تا مردم را در برابر جنگ جاری بسیج کنند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور افغانستان طالبان را متهم کرد که علاقه‌ای به صلح ندارند و از حسن نیت دولت افغانستان در این زمینه سوءاستفاده کرده‌اند.

غنی می‌گوید: "ما بسیار ملایمت نشان دادیم و گام‌هایی برداشتیم که هیچ حکومتی در هیچ نقطه‌ای از جهان جرات انجام آن را نداشته‌است، اما دشمن ما نه تنها گامی برای صلح برنداشت، بلکه اخلاص و صداقت ما را ضعف خواند و شما شاهد بودید که جنگ را بر ما تحمیل کرد."

آقای غنی افزود که طالبان "خونخوار‌تر" از گذشته شده و به جای قطع روابط با تروریست‌های خارجی، این روابط را تقویت کرده‌اند.

اما طالبان این ادعای رئیس جمهور غنی را رد کردند. ذبیح‌الله‌ مجاهد، سخنگوی این گروه گفت که نه‌تنها روابط‌شان را با تروریستان خارجی قطع کرده‌، بلکه به صلح نیز متعهد اند.

آقای غنی همچنین به وضعیت کنونی افغانستان اشاره کرد و گفت که پس از خروج نیروهای خارجی، ضعف مدیریتی شکافی ایجاد کرده بود که اکنون در حال پر شدن است.

نشست فوق‌العاده شورای ملی
نشست فوق‌العاده شورای ملی

او افزود که در شش ماه آینده وضعیت تغییر می‌کند و برنامه جامعی برای این تغییر تهیه کرده است که اکنون در حال اجرا است.

در نشست فوق‌العاده شورای ملی رحمان رحمانی، رئیس ولسی جرگه همچنین بر حمایت این شورا از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تاکید کرد و گفت که حمایت خیزش‌های مردمی روحیه این نیروها را تقویت کرده‌است.

آقای رحمانی از طالبان خواست که جنگ را متوقف کنند، زیرا به گفته‌ او این راه هیچ پیروزی ندارد.

رحمانی افزود: "طالبان باید بدانند که ادامه‌ جنگ‌ و خشونت یک بازی باخت-باخت است که هیچ‌ برنده‌ای ندارد. متضررین اصلی آن مردم عادی و جامعه‌ی فقیر ما‌ست. شورای ملی به‌عنوان یکی از ارکان مهم دولت افغانستان در روشنایی و منافع اولیای کشور قوه اجراییه ايستاده خواهد بود."

رحمان رحمانی، رئیس ولسی جرگه همچنین بر حمایت این شورا از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تاکید کرد
رحمان رحمانی، رئیس ولسی جرگه همچنین بر حمایت این شورا از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تاکید کرد

هر دو مجلس شورای ملی در نشست مشترک خود اعلامیه‌ای را به تصویب رساندند که در آن از جمهوریت، نیروهای امنیتی و دفاعی و صلح پایدار و واقعی در کشور حمایت شده‌است.

نشست فوق‌العاده شورای ملی دربارۀ صلح و جنگ در حالی به درخواست آقای غنی برگزار شد که درگیری میان نیروهای افغان و طالبان در بسیاری از مناطق افغانستان جریان دارد و هر روز گزارش‌ها از تلفات منتشر می‌شود.

XS
SM
MD
LG