لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۲

اعلام عفو عمومی از سوی طالبان؛ مجاهد: نمی‌خواهیم در دشمنی زندگی کنیم


ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در نخستین کنفرانس خبری خود شام دیروز سه‌شنبه (۲۶ اسد) در کابل گفت که جنگ در افغانستان به پایان رسیده و آنها با هیچ کسی دشمنی ندارند.

او افزود: "امارت اسلامی با هیچ کسی دشمنی ندارد، دشمنی با همه طرف‌ها و جهت‌ها به پایان رسیده. ما نمی‌خواهیم که در دشمنی زندگی کنیم و طبعی است هیچ ملت در برابر خود دشمن نمی‌خواهد نه دشمن داخلی و نه هم خارجی."

مجاهد که قبلاً به عنوان یکی از سخنگویان گروه طالبان از جاهای نامعلوم اطلاعات را با رسانه‌ها شریک می‌ساخت دیروز برای نخسین بار پس از آن که طالبان به روز یکشنبه (۲۴ اسد) شهر کابل را تصرف کردند، در مقابل دوربین رسانه‌ها در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت ظاهر شد که زمانی سخنگویان حکومت از آنجا کنفرانس خبری می‌دادند.

مجاهد افزود افرادی که در طرف مقابل این گروه بودند همه مورد عفو عمومی قرار گرفته اند و به گفته او این گروه با کسانی که با نیروهای خارجی در افغانستان همکاری کرده اند هم انتقام جویانه برخورد نخواهد کرد: "براساس فرمان جناب امیرالمومنین همه کسانی که در جهت مخالف ما قرار داشتند مورد عفو عمومی قرار گرفتند، از طرف ما همه مورد عفو قرار گرفته اند و این عفو به ویژه به این دلیل بود که ما نمی‌خواهیم جنگ دیگری تکرار شود، جنگ دوام کند و عوامل آن باقی بماند."

آقای مجاهد در مورد کسانی که به عنوان ترجمان یا هم همکار با نیروهای امریکایی یا دیگر ادارات امریکایی کار کرده اند گفت که آنها هدف قرار نخواهند گرفت و می‌توانند در افغانستان باقی بمانند یا هم دوباره برگردند.

ازدحام مردم در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی Aug. 16, 2021
ازدحام مردم در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی Aug. 16, 2021

با تصرف اکثریت ولایت‌های افغانستان از سوی طالبان، شماری زیادی از افغان‌ها بخاطر تهدید احتمالی از سوی طالبان به میدان هوایی کابل پناه برده و تلاش دارند تا افغانستان را ترک کنند.

اما ذبیح‌الله مجاهد گفت افغانستان به استعداد‌ها نیاز دارد و از آنها خواست که کشور شانرا ترک نکنند.

او در پاسخ به نگرانی‌ها در مورد حقوق بشری به ویژه حقوق زنان افغان گفت که زنان اجازه خواهند داشت که کار کنند، تحصیل کنند و در جامعه فعال باشند اما او تاکید کرد که این همه در چارچوب اسلام انجام خواهد شد.

زنان در رژیم طالبان در بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ اجازه کار، تحصیل و بیرون شدن از خانه بدون محرم شرعی را نداشتند.

خبرگزاری اسوشیتتد پرس گزارش داده که طالبان اخیراً با تصرف بخش‌های زیادی از افغانستان تلاش دارند تا خود را معتدل نشان بدهند نه یک گروه تندر.

اما برخی‌ها هنوز هم در مورد تغییر این گروه شک و تردید دارند.

ذبیح الله مجاهد در مورد نگرانی‌های جامعه جهانی در مورد این که مبادا افغانستان در حاکمیت طالبان یکبار دیگر برای تهدید کشورهای دیگر استفاده شود گفت که اینبار امارت اسلامی اجازه نخواهد داد که خاک افغانستان برای تهدید کشورهای دیگر استفاده شود.

او گفت که طالبان خواستار روابط صلح آمیز با دیگر کشورها اند.

امضای توافقنامه آوردن صلح به افغانستان میان نماینده های امریکا و گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر Feb. 29, 2020
امضای توافقنامه آوردن صلح به افغانستان میان نماینده های امریکا و گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر Feb. 29, 2020

یکی از موارد اساسی توافقنامه فبروری سال گذشته میان اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا و طالبان همین است که طالبان باید ضمانت بدهند که خاک افغانستان برای تهدید به امریکا یا متحدان آن استفاده نخواهد شد.

براساس این توافق‌نامه زمینه برای خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان فراهم شد که این روند از سوی اداره رئیس جمهور جو بایدن به پیش برده می‌شود و قرار است تا ۳۱ ماه اگست تکمیل شود.

مجاهد در پاسخ به تشکیل حکومت جدید در افغانستان گفت که طالبان با عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت اشرف غنی، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به تماس اند.

او افزود که طالبان خواهان تشکیل یک حکومت همه شمول اند.

در پی تصرف کابل از سوی طالبان و ایجاد خلای قدرت پس از این که رئیس جمهور اشرف غنی کشور را ترک کرد، در دو روز گذشته گزارش‌های مبنی بر مذاکرات عبدالله عبدالله و حامد کرزی با رهبران طالبان در زمینه تشکیل دولت جدید منتشر شده که گویا این دو تن به همین منظور به قطر خواهند رفت.

اما محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در دوحۀ قطر اواخر دیروز سه‌شنبه گفت که ملا عبدالغنی برادر معاون گروه طالبان و رئیس دفتر طالبان در قطر به افغانستان رفته.

رحمت‌الله نریوال مسئول دفتر مطبوعاتی طالبان در کندهار به رادیو آزادی گفت که یک هیئت ارشد دفتر طالبان در قطر به رهبری ملا برادر دیشب وارد کندهار شد.

XS
SM
MD
LG