لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

باشندگان شهر فیض آباد: دسترسی ما به آب صحی قطع شده است


آرشیف
آرشیف

باشندگان شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان می‌گویند که از چند روز به اینسو به آب آشامیدنی صحی دستری ندارند.

به گفته آنان اکنون از ناچاری یک بشکه آب دریای کوکچه را در بدل ۱۰ تا ۲۰ افغانی خریداری می‌کنند.

سلطانه باشنده ناحیه پنجم شهر جدید فیض آباد به رادیو آزاد می‌گوید که استفاده از آب دریای کوکچه اکثر اعضای خانواده آنان را به امراض گوناگون مبتلا کرده است: " نبود آب ما را به مشکل کلان مواجه کرده است. از اینکه آب نیست مردم‌ از طریق مرکب از دریای کوکچه آب می‌خرند، ما بشکه ۱۰- ۲۰ و حتی گاهی ۵۰ افغانی خریداری می‌کنیم. آن هم غیر صحی است."

شماری دیگر از باشندگان فیض آباد از بلند بودن بهای آب سخت شکایت می‌کنند.

نصرالله باشنده ناحیه دوم می‌گوید با آنکه چهار اطراف فیض آباد پوشیده از چشمه سارها است اما آنان یک لیتر آب را در بدل ۲۵ افغانی خریداری می‌کنند: "مردم عام و مامورین بیکار هستند توان پرداخت پول آب را هم ندارند و قیمت آب هم خیلی بالا است، حتی از میتر آب که خود مردم خریداری کرده از آن هم مسئولین آبیاری کرایه می‌گیرند."

اینکه چرا باشندگان فیض آباد به مشکل کمبود آب صحی مواجه هستند، ظاهر خان ستانکزی مسئول آبیاری بدخشان می‌گوید که پول صرفیه آب در بانک است و بانک‌ها از یک ماه بیشتر می‌شود که بسته اند.

آقای ستانکزی به رادیو آزادی می‌گوید که پول در دست ندارند که همه روزه تیل خریداری کنند تا جنراتور‌ها و ماشین‌ها که آب را از ذخیره و چشمه‌ها به خانه‌های مردم می‌فرستد روشن کنند.

مسئول آمریت آبیاری بدخشان تاکید دارد که آنان با امکانات کم در تلاش اند تا مشکل کمبود آب صحی در فیض آباد حل گردد: "بلی ما مشکل داریم. چون پول ما در بانک راکد است ما نمی‌توانیم از آن پول استفاده کنیم. اداره ما خدماتی است و ما همه روزه به تیل، برق و دیگر مصارفات ضرورت داریم. در ساحه پیپ‌های ما تخریب شده به او هم پول ضرورت است."

آقای ستانکزی می‌گوید که از یک ماه به اینسو به دلیل بسته بودن بانک‌ها ، پول مصارف مشترکین را در آمریت آبیاری جمع آوری می‌کنند اما مردم به دلیل بیکاری و فقر اقتصادی توان پرداخت پول را ندارند: " اگر مشترکین در وقت معین پول تحویل کنند خدمات از این کرده بهتر می‌شود. هر روز مشترکین ما زیاد می‌شود و با زیاد شدن مشکلات هم زیاد می‌شود"

یک ماه پیش رژیم افغانستان تغییر کرد و طالبان قدرت را بدست گرفتند و بانک‌های دولتی و خصوصی در کشور مسدود شد.

در این مدت تاکنون طالبان اقدام به باز کردن بانک‌ها در کشور نکرده اند.

در حدود ۶ سال قبل حکومت محلی بدخشان با استفاده از آب‌های چشمه‌ها و آب چاه به خانه‌های مسکونی در شهر فیض آباد نل کشید و مردم هم یک لیتر آب را در بدل ۲۵ افغانی مصرف می‌کنند.

این مسئولین می‌گویند که هم اکنون برای بیشتر از ۷۰۰۰ فامیل در فیض آباد آب صحی توزیع می‌کنند.

بدخشان در شمال شرق افغانستان از جمله ولایت‌های سیراب به شمار می‌رود.

آگاهان به این باور هستند که این ولایت با داشتن دو دریای بزرگ مانند دریای آمو و دریای کوکچه و ده‌ها دریاچه و چشمه‌ها ۵۲ فیصد آب کل افغانستان را تشکیل می‌دهد.

XS
SM
MD
LG