لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۴

شماری از زنان در بادغیس: طالبان بطور اجباری ما را به راهپیمایی بردند


موقعیت ولایت بادغیس در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت بادغیس در نقشه عمومی افغانستان

ده‌ها تن از زنان برقع پوش امروز چهارشنبه (۳۱ سنبله) در بادغیس با حمل پرچم طالبان، راه پیمایی کردند. اما برخی از زنان شرکت کننده به رادیو آزادی می‌گویند که به گونۀ اجباری به این راهپیمایی اشتراک کرده اند.

زنان برقع پوش در شهر قلعه نو-مرکز ولایت بادغیس- با به دست داشتن پرچم طالبان راهیپمایی کردند، اما هیچ شعاری به حمایت از طالبان سر ندادند.

این راهپیمایی کمتر از یک ساعت طول کشید. یکی معلمان شرکت کننده در این راهپیمایی که خواست نامی از وی برده نشود، می‌گوید که رئیس معارف طالبان آنان را مجبور به شرکت در این راهپیمایی کرده است: "امروز معلمان به مکتب نسوان قلعه نو جمع شدند و طالبان نام‌های‌شان را درج فهرست کردند. هیچ کس حق نداشت تظاهرات را ترک کند و اعضای طالبان در میان معلمان می‌آمدند و می‌گفتند که با صدای بلند [زنده باد امارت اسلامی] و [ما از امارت اسلامی] حمایت می‌کنیم را سر دهید، ولی معلمین هیچ چیزی نمی‌گفتند و فقط به گونه‌ی اجباری راه می‌رفتند."

بر اساس روایت زنان، طالبان راه‌های منتهی به راهپیمایی در شهر قلعه نو را مسدود کردند، تا زنان از شرکت در این راهپیمایی صرف نظر نکنند.

دو تن از اشتراک کنندگان این راهپیمایی که نمی‌خواهند هویت شان فاش شود، به رادیو آزادی می‌گویند که طالبان هشدار داده بودند که اگر به این راهپیمایی شرکت نکنند، با آنان برخورد خواهد شد: "امروز رئیس معارف طالبان ما را خواستند که در تظاهرات شرکت کنیم و حمایت خود را از طالبان اعلام کنیم و هر کس که در جلسه و تظاهرات شرکت نمی‌کرد، با او برخورد قانونی از سوی طالبان صورت می‌گیرد."

"امروز طالبان ما را خواستند و گفتند که شما باید به خاطر امارت اسلامی شعار بدهید. طالبان گفتند که شما مجبور هستید که تظاهرات کنید و تمام فهرست معلمان را گرفتند و آنان را وادار کردند که باید تظاهرات کنند. هیچ‌کس از طالبان رضایت ندارد."

رادیو آزادی خواست تا در مورد ادعای این زنان، دیدگاه طالبان در بادغیس را داشته باشد، اما آنان حاضر به مصاحبه نشدند.

تاکنون راهپیمایی‌ها و تجمعات زنان به حمایت از طالبان در کابل، فاریاب، نیمروز و بادغیس و چندین ولایت دیگر راه اندازی شده است.

این تجمعات در حالی برگزار شده که طالبان اعتراض زنان علیه شان را در ولایت‌های مختلف به شمول هرات را با توسل به تفنگ سرکوب کرده اند.

مسئولان صحی هرات به رادیو آزادی می‌گویند که در اعتراض دو هفته پیش زنان و مردان، دو غیرنظامی کشته و نزدیک به ده تن دیگر زخمی شدند.

از تسلط طالبان بر کابل، بیش از یک ماه می‌گذرد، اما طالبان در این مدت به کارمندان زن اداره های دولتی اجازه کار نداده اند و هم چنین مکاتب دخترانه تا صنف ششم بازگشایی شده است.

هر چند که گروه طالبان گفته اند که روی میکانیزمی برای بازگشایی مکاتب دخترانه دوره‌های متوسطه و لیسه کار می‌کنند.

XS
SM
MD
LG