لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

خلیل‌زاد: اختلافات درونی طالبان سبب شده که یک دست عمل نکنند


زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه پیشین امریکا برای صلح افغانستان و امضا کننده توافق‌نامه صلح دوحه با طالبان
زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه پیشین امریکا برای صلح افغانستان و امضا کننده توافق‌نامه صلح دوحه با طالبان

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه پیشین امریکا برای صلح افغانستان و امضا کننده توافق‌نامه صلح دوحه با طالبان از عملکرد جاری حکومت طالبان ابراز نارضایتی کرده است.

آقای خلیل‌زاد پس از پایان ماموریتش در پیوند به افغانستان در گفت‌وگویی با تلویزیون سی‌بی‌اس گفته که طالبان اختلافات درونی دارند و این سبب شده که یک دست عمل نکنند.

زلمی خلیل‌زاد با اشاره به ممنوعیت رفتن دختران به مکتب از سوی طالبان می‌گوید، فشارها بر آنان باید ادامه یابد و اگر این کار نشود، طالبان به سوی مشارکت عمومی حرکت نخواهند کرد.

آقای خلیل‌زاد در این گفت‌وگو گفته، تا زمانی که طالبان به گونۀ کامل به حقوق افغانان احترام قایل نشوند و به تعهدات شان برای مبارزه با تروریزم عمل نکند، روابط امریکا با آنان عادی نخواهد شد.

اما او ادامه وضعیت را سقوط اقتصادی افغانستان و آغاز یک جنگ داخلی دیگر می‌‌داند.

در این گفت‌وگو توافق‌نامه صلح امریکا با طالبان نیز مورد پرسش قرار گرفته، اما آقای خلیل‌زاد این توافق‌نامه را یک راه بهتر برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان دانسته است: ​"تلاش‌های ما برای ساختن یک افغانستان دموکراتیک موفق نشد، اما مبارزه وجود دارد. طالبان یک حقیقت افغانستان است. ما آنان را شکست ندادیم. در واقع آنها در میدان جنگ پیشرفت می‌کردند، حتی زمانی که ما در حال گفت‌وگو با آنها برای صلح بودیم. به همین دلیل ما گفت‌وگو را برگزیدیم، چون مسائل نظامی آنطور که ما می‌خواستیم پیش نرفت، سالانه خیلی از جغرافیا را از دست می‌دادیم."

امضای توافق‌نامه آوردن صلح به افغانستان میان طالبان و امریکا در دوحه پایتخت قطر
امضای توافق‌نامه آوردن صلح به افغانستان میان طالبان و امریکا در دوحه پایتخت قطر

آقای خلیل‌زاد این را پذیرفت که در گفت‌وگوهای صلح امریکا و طالبان حکومت پیشین افغانستان هیچ سهمی نداشت، اما او گفت که بحث مشارکت حکومت در مراحل بعدی موجود بود.

خبرنگار سی‌بی‌اس در این گفت‌وگو موضوع رهایی زندانیان طالبان را نیز مورد پرسش قرار داد، اما آقای خلیل‌زاد گفت که این اقدام بخاطر ایجاد باور صورت گرفت، باوری که تا هنوز به میان نه آمده و آقای خلیل‌زاد برای ایجاد آن خواهان فشارهای جهانی است.

اما طالبان می‌گویند که تجربۀ ناکام فشار وارد کردن نتایجی را در پی ندارد و نباید تکرار شود.

شماری از افراد طالبان در منطقه وزیر محمد اکبرخان کابل
شماری از افراد طالبان در منطقه وزیر محمد اکبرخان کابل

بلال کریمی، یکی از معاونان سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، راهی که روابط را تیره تر می‌سازد، نه به نفع افغانان است و نه هم به نفع جهان: ​"توقع ما این است که از این بعد از مسایل بشری و دیپلوماتیک به عنوان آلۀ فشار کار گرفته نشود. راه مفاهمه و مکالمه بهتر است. مشکلات و نگرانی که وجود دارند باید از راه مفاهمه و صلح‌آمیز حل شوند."

زلمی خلیل‌زاد در استعفانامه‌اش به وزیر خارجۀ امریکا هم یادآوری کرده بود، چیزی که می‌خواست عملی نشد. به گفته او، خواستش انتقال قدرت از راه صلح‌آمیز و حفاظت از نهادها و دست‌آوردهای گذشته بود.

خلیل‌زاد وعده داد که در آینده در مورد وضعیت افغانستان بیشتر سخن خواهد گفت، اما در آغاز سخنانش خواستار دوام فشارها بر طالبان شد.

XS
SM
MD
LG