لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

تعیینات جدید طالبان در ادارات دولتی واکنش های را بر انگیخته است


تصویر آرشیف: بیرق طالبان
تصویر آرشیف: بیرق طالبان

بر اساس یک حکم تازهٔ ملا هبت الله رهبر گروه طالبان٬ برخی مقرری های جدیدی در ادارات دولتی تحت کنترول طالبان صورت گرفته است که این تعیینات از نظر بسیاری از مردم٬ با کار مسلکی و تخصص افراد توظیف شده٬ مطابقت ندارد.

در فهرست تعیینات جدید٬ همه افرادی اند که عضویت گروه طالبان را دارند.

به نظر می‌رسد که رهبر طالبان در هنگام تعیین افراد٬ به مسلکی بودن نهادها توجه نکرده است.

به عنوان مثال، مولوی بازمحمد، فرمانده امنیۀ پیشین حکومت طالبان در غزنی به عنوان معین تنظیم منابع طبیعی و آبیاری وزارت زراعت ، آبیاری و مالداری تعیین شده است.

به همین ترتیب، مولوی قدرت الله وصال، معاون پیشین ریاست معارف کندهار ٬ به عنوان شاروال کندهار و یک مولوی دیگر به حیث رئیس پوهنتون کندهار تعیین گردیده اند.

ملا هبت الله ر هبر گروه طالبان
ملا هبت الله ر هبر گروه طالبان

افرادی که برای ۱۲ بست بلندرتبه که مسئولانش به تازگی مقرر شده اند، همه ملا و قاری اند، در حالی که سایر مقام‌های حکومت طالبان نیز ملا و قاری هستند.

برخی از شهروندان افغانستان می‌گویند که طالبان تنها افراد خودشان را استخدام می‌کنند و به مسلکی بودن آنها توجهی نمی‌کنند.

یکی از شهروندان کابل که به دلیل مسائل امنیتی نمی‌خواهد نامش در این گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت:

"در مورد مقرری‌های طالبان باید بگویم که همگی در سطوح پائین و بالا همه بر اساس انتخاب خودشان است آنها به کسانی اولویت می‌دهند که بیشتر اطرافیان یا افراد خودشان می‌باشند. آنها به اینکه یک فرد چقدر واجد شرایط، حرفه‌ای یا غیرمسلکی است توجه نمی‌کنند. این برای همه افغان‌ها قابل قبول نیست و مایۀ نگرانی است."

شهروندان افغانستان: طالبان صرف افراد خود را در ادارات دولتی مقرر می کنند٬ همه ملا و مولوی هستند

یکی از باشندگان ولایت کنر که او هم به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:

"در این اواخر تمام بست‌ها به جز ملاها به کسی دیگری داده نمی‌شود، بست‌های مسلکی که در دورۀ جمهوریت وجود داشت حالا همه‌شان پر از ملا و مولوی است حتی در بست آی تی ریاست مخابرات هم رئیس‌اش یک ملا است."

حکومت طالبان سه‌شنبۀ گذشته در خبرنامه‌ای مقرری‌های جدید را اعلام کرد.

همه کسانی که در آن لیست اعلام شدند ملاها بودند و رئیس یک اداره به ادارۀ دیگری معرفی شده است و هیچ چهرۀ جدیدی در آن دیده نمی‌شود.

به عنوان مثال والی پیشین پنجشیر به لوگر، والی قبلی لوگر به عنوان معاون والی همان ولایت، معین پالیسی و استراتیژی وزارت امور داخله به عنوان معین تامیناتی این وزارت تعیین شده است و معین قبلی تامیناتی این وزارت به عنوان والی پنجشیر تعیین شده است.

عزیز معارج، آگاه مسایل سیاسی می‌گوید که این انتصاب‌های حکومت طالبان غیرمسلکی و برخلاف میل افغان‌ها است.

"اینها کسانی هستند که گاهی آن را پائین می‌آورند، گاهی بالا می‌برند. ملت را مشغول می‌کنند، اما این انتصابات به نفع مردم نیست مگر اینکه در خدمت ملت باشد و مشکلات را حل کند. این کار زمانی انجام می‌شود که افراد آگاه و واجد شرایط استخدام شوند. وضعیت کنونی این تردید را ایجاد کرده است که تمام رژیم کنونی طالبان یک پروژه است."

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

با این حال ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان از مقرری‌های جدید دفاع می‌کند و می‌افزاید که افراد قابل اعتماد در رهبری مقرر می‌شوند.

"در مورد انتخاب باید بگویم که بخش سیاسی طبیعتاً سیاسی است و افرادی که بتوانند اهداف طالبان را عملی کنند تعیین می‌شوند. ما در پست‌های مسلکی افراد مسلکی داریم."

سخنگوی حکومت طالبان در حالی مدعی مسلکی بودن افرادشان است که سرپرست جدید وزارت معارف آنها تنها یک عالم دینی است و یک روز هم سابقۀ کار در این وزارت را ندارد.

طالبان همچنین متهم هستند که متخصصان و کارمندان نظام جمهوری را از نهادهای خود حذف کرده و افراد مربوط به خودشان را گماشته اند.

اما مقام‌های طالبان می‌گویند که به ادارۀ امور وظیفه سپرده اند تا فهرست از کارمندان بیکار و بی‌سرنوشت نظام پیشین را تهیه و برای مقرری آنان اقدام کند.

XS
SM
MD
LG