لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۶

رهبران اتحادیه اروپا روی بحران لیبیا و مناقشه هسته یی جاپان بحث کردند


رهبران اتحادیه اروپا در هفته جاری در اجلاس دو روزهء روی نا آرامی ها در لیبیا، بحران هسته یی جاپان و دریافت راه حل به مشکلات مالی آن کشورهای اتحادیه اروپا که پول رایج آنها یورو است، تلاش های زیادی نمودند.

کشورهای عضو پیمان ناتو روز پنجشنبه موافقه کردند که قومانده عملی کردن منع پرواز را بر فضا لیبیا به عهده بگیرند. آنها همچنان توافق نمودند که به مردمان ملکی لیبیا کمک های بشری را ارسال بدارند.

رهبران کشور های اتحادیه اروپا در روزهای اخیر با هم گفتگو و مذاکره می کنند که چگونه خونریزی را در این کشور شمال افریقا متوقف سازند. اما در مورد بحران لیبیا کشورهای اتحادیه اروپا با هم اختلاف نظر دارند.

اختلاف میان کشور های اروپایی زمانی ایجاد شد که جرمنی به قطعنامه شورای امنیت سارمان ملل متحد در باره منع پرواز بر فضای لیبیا رای نه داد.

با این تصمیم جرمنی، فرانسه و بریتانیا یگانه کشورها اروپایی اند که در کنار ایالات متحده امریکا برای عملی کردن قطعنامه ملل متحد، باقی ماندند.

در اجلاس کشورهای عضو پیمان ناتو دیمترس کریستوفیاس رییس جمهور قبرس یگانه رهبری بود که در مورد عملی کردن منع پرواز برفضای لیبیا اظهار شک و تردید کرد.

اما نیکولس سارکوزی رییس جمهور فرانسه اظهار نمود که اروپا در این ماموریت کاملاً متحد است. سارکوزی همچنان به قذافی هوشدار داد که از این اختلاف نظر کشورهای اروپایی منفعت سو نه بردارد.

رییس جمهور فرانسه گفت، هدف قطعنامه شمار 1973 شورای امنیت در مورد لیبیا، حفاظت از مردمان ملکی در آن کشور می باشد.

او همچنان گفت که نیروهای ایتلاف بر لیبیا حملات هوایی می کنند و برای سرنگونی قذافی نیرو های زمینی را نه می فرستند. سارکوزی افزود:
«ما باید با احترام کامل و همه جانبه به قانون، اعتماد را ایجاد کنیم.»

قرار است بریتانیا کنفرانس را روز سه شنبه آینده در مورد راه حل مشکلات و طرح پلانی برای اقدامات سیاسی بیشتر در لیبیا، برگزار کند.

دیود کامیرون صدراعظم بریتانیا یک بار دیگر موقف کشورش را اعلان کرد و به برکناری قذافی تاکید نمود. او همچنان به آنانی هوشدار داد که به حمایت از قذافی می جنگند.

کامیرون گفت:
« شما هر روز به این دیکتاتور کار می کنید. او تاکنون دو باره آتش بس اعلان کرده و هر دو بار آن را نقض نموده است و به کشتار هموطنان ملکی خود ادامه می دهد. هر روزی که شما برای او کار می کنید، به خطر محاکمه، محکمه بین المللی جرایم روبرو می شوید. شما خود را به خطر جرایم جنگی روبرو می سازید.»

در حال حاضر اتحادیه اروپا به هدف ارسال کمک های بشری به مردم لیبیا و سرنگونی رژیم قذافی تلاش دارد تا تعزیراتی را بر حکومت لیبیا وضع کند.
XS
SM
MD
LG