لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۹

«نظر به تقاضای صندوق وجهی بین المللی، کابل بانک منحل می شود»


نیویارک تایمز
روزنامهء نیویارک تایمز چاپ امریکا در شماره اخیرش در مورد حمله هوایی نیروهای ناتو در ولایت هلمند که در نتیجهء آن 7 تن افراد ملکی به شمول سه طفل کشته شدند، در آغاز یک مقالهء می نویسد.

ناتو در مورد این حادثه تحقیق می کند. این حادثه در ولسوالی نوزاد ولایت هلمند زمانی رخ داد که نیروهای ناتو بر دو وسایط که گمان می رفت در آن رهبران طالبان و دیگر اعضا آن سوار باشند، تقاضا بمباردمان را کردند.

به بارو روزنامه، تلفات ملکی در افغانستان به یکی از مسایل جنجال برانگیز مبدل شده است که در روابط احساس رییس جمهور کرزی و نیروهای بین المللی مشکلات را ایجاد کرده است.

کرزی هم در سخنرانی اش در هفته گذشته به کاهش تلفات ملکی اشاره نموده گفت، در حالیکه نیروهای افغان در تابستان سال جاری مسوولیت امنیتی بعضی شهر ها و ولایات افغانستان را به عهده می گیرند، کاهش تلفات ملکی مسالهء است که باید به آن جدی توجه کرد.

داوود احمدی سخنگوی والی هلمند از ولایت همجوار کندهار از طریق تلیفون به نیویارک تایمز گفته است که چون در ولایت هلمند بر اساس هوشدار های طالبان شبکه های تلیفونی مبایل قطع بوده کار نه می کند، وی نمی تواند از منطقه در مورد حادثهء تلفات ملکی معلومات ارایه کند.

روزنامه در ادامه به گزارش اخیر سازمان ملل متحد اشاره نموده که در آن گفته شده است در جریان سال 2010 میلادی 2777 فرد ملکی کشته شده اند. تلفات افراد ملکی در سال 2010 میلادی در افغانستان در 9 سال اخیر نسبت به هر سال دیگر بیشترین رقمی را نشان می دهد.

در این گزارش طالبان مسلح مسوول 75 درصد تلفات و ناتو مسوول 26 درصد این تلفات پنداشته می شوند.

وال استریت ژورنال
روزنامهء وال استریت ژورنال در مورد جنجال کابل بانک تبصرهء را تحت عنوان کابل بانک از ماه آینده منحل خواهد شد، به نشر رسانیده است.

وال استریت ژورنال می نویسد: مقامات افغان گفتند که این اقدام بر اساسی تقاضای صندوق وجهی بین المللی یا آی ام اف که می خواهد کمک های مالی خود را به افغانستان دوباره از سر گیرد، صورت می گیرد.

به باور روزنامه، کابل بانک در خزان سال گذشته زمانی به بحران مالی مواجه شد که تقلب گسترده در عرصه قرضه دهی این بانک افشا شد.

به شمول محمود کرزی برادر رییس جمهور کرزی سهم داران دیگر بانک به طور نادرست قرضه ها را از این بانک به دست آورده و از آن برای خرید ملکیت ها شخصی در دوبی استفاده کرده اند.

وال ستریت ژورنال می نویسد که پروسهء منحل شدن بانک از ماه اپریل شروع می شود و درهفته های آِینده عمر زاخیلوال وزیر مالیه افغانستان ضمن سفر به واشنگتن از دفتر ادارهء صندوق وجهی بین المللی دیدن خواهد کرد.

در این دیدار وزیر مالیه به شمول سرنوشت کابل بانک و اصلاحات در برحی از مسایل مالی، توافقاتی به عمل خواهد آمد.

مقامات افغان به روزنامهء وال استریت ژورنال گفتند، صندوق وجهی بین المللی برای آنها مشوره داده است تا جهت جلوگیری از نواقص مالی، کابل بانک را منحل نماید.

در ماه جاری حکومت بریتانیا گفت که کمک بیش از 137 ملیون داالر را به افغانستان به خاطر به تعلیق در آورده است که صندوق وجهی بین المللی برای افغانستان کدام پلان مشخص ندارد.

مقامات صندوق وجهی بین المللی گفته اند که هر نوع برنامهء تازه کمک مالی به افغانستان وابسته به حل مشکل کابل بانک می باشد.
XS
SM
MD
LG