لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۵

دیپلوماسی کریکت، حرکت حسن نیت در روابط بین هند و پاکستان


گرچه در گذشته مذاکرات بین پاکستان و هند زیاد هم موفق نبوده است، ولی دیپلوماسی کریکت این دو کشور دارای اسلحهء اتمی و همسایه های متخاصم را با هم نزدیک ساخته است.

با آن که بعد از حملهء سال 2008 در شهر ممبی که در اثر آن 166 تن کشته شد، بین هند و پاکستان مذاکرات اندک صورت گرفته، اما صدر اعظم هند منموهن سنگ به روز یکشنبه صدر اعظم پاکستان را برای دیدن مسابقات کریکت بین تیم های دو کشور که در سیمی فاینل مسابقات جهان صورت می گیرد، به هند دعوت کرده است.

فرحت الله بابر سخنگوی حکومت پاکستان گفت، یوسف رضا گیلانی این دعوت را پذیرفته و برای دیدن مسابقات کریکت به شهر موهالی در هندوستان می رود.
در سال 1978 رییس جمهور ضیا الحق و در سال 2005 پرویز مشرف رهبر نظامی پاکستان نیز برای دیدن مسابقات کریکت به هندوستان مسافرت کرده بودند.

معاون وزیر داخلهء پاکستان چودری قمرالزمان در یک کنفرانس خبری در دهلی جدید با یاد آوری از نقش کریکت در بهبود روابط بین دو کشور، اظهار داشت:
«شما می دانید که بازی کریکت از بازی های خیلی مشهور هردو کشور می باشد. هر چیزی که بین هر دو جانب مشترک بوده، مساویانه احترام می شود باید باعث به وجود آوردن هماهنگی و تعاون شود.»

برای دیدن این مسابقات از آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان نیز دعوت شده است، ولی تا حال معلوم نیست که آیا وی به هندوستان می رود یا خیر؟
رییس جمهور پاکستان به مثابهء یک حرکت حسن نیت باقی ماندهء مدت حبس گوپال داس تبعهء هند را بخشید. وی در ماه جون سال 1987 به حبس ابد محکوم شده بود.

فرحت الله بابر سخنگوی حکومت پاکستان گفت، رییس جمهور زرداری این تصمیم را در پاسخ به تقاضای ستره محکمهء هند اتخاذ کرده است.

کارشناس سیاسی پاکستان سجاد نصیر در صحبت با رادیو آزادی گفت، دعوت منموهن سنگ و توافق رضا گیلانی نشان می دهد؛ زمانی که تمام راه ها مسدود است، دیپلوماسی کریکت می تواند موثر باشد.

سجاد نصیر می گوید:
«دیپلوماسی کریکت در روابط بین هند و پاکستان خیلی مهم می باشد. قبلاً نیز دوبار از آن کار گرفته شده است. از حمله در شهر ممبی تا اکنون در روابط بین هند و پاکستان تشنج وجود دارد. برای آغاز مذاکرات همه جانبه، دعوت صدر اعظم هند به هر دو کشور مساعدت می کند، تا پروسهء مذاکرات دو جانبه را پیش ببرند.»

انتظار می رود در شهر موهالی هند حدود 30 هزار تن از مسابقات سیمی فاینل کریکت بین تیم های هند و پاکستان، دیدن کنند. به نظر می رسد تعداد طرفداران پاکستان در این جمع کم باشد. اما در مورد امنیت ورزشکاران و طرفداران آن ها نگرانی های جدی وجود دارد.

مقامات امنیتی شهر موهالی گفته اند که برای تامین امنیت روز مسابقه، تدابیر امنیتی جدی اتخاذ شده است.
XS
SM
MD
LG