لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

خانم شیری رحمن با جنجال های سیاسی و مذهبی در پاکستان


خانم شیری رحمن، یک تن از سیاستمداران و مدافعین حقوق بشر در پاکستان
خانم شیری رحمن، یک تن از سیاستمداران و مدافعین حقوق بشر در پاکستان
روزنامه واشنگتن پوست در شماره اخیرش مطلبی را در مورد مشکلات خانم شیری رحمن، یک تن از سیاستمداران و مدافعین حقوق بشر در پاکستان به نشر رسانیده و در آن از جنجال های سیاسی و مذهبی که در پاکستان حکمفرما می باشد، سخن گفته است.

منزل مجلل شیری رحمن در شهر کراچی در سه ماه اخیر برای وی به زندان مبدل شده است.

شیری رحمن عضو لیبرال پارلمان پاکستان این را می داند که اگر در پاکستان آزادانه رفت و آمد کند به چنگ تندروان اسلامی خواهد افتاد و سرنوشت اش مثل سرنوشت دو هم نظرش خواهد شد، که اخیراً از سوی بنیادگرایان به قتل رسیدند.

به نظر بنیادگرایان، گناه شیری رحمن این است که پیشنهاد کرده است تا اصلاحات در قوانین بلسفیمی یا توهین دین به میان آید.

قوانین موجود، کفر گویی را جرم بزرگ دانسته که با سزای مرگ مجازات می شود.

بنیادگرایان اسلامی در پاکستان حتی نظر ورود اصلاحات در این قوانین را برای کشتن کسی، دلیل می دانند و همین موضوع بود که باعث قتل سلمان تاثیر والی پنجاب و مرگ وزیر اقلیت های آن کشور شهبار بهتی شد.

به گفته واشنگتن پوست، با مرگ همکاران شیری رحمن، وی که 50 سال دارد یگانه فعال است که خواهان ورود اصلاحات در قوانین کفر گویی در پاکستان است و این هدف را حال از منزل اش تحت تدابیر امنیتی شدید دنبال می کند.

دوستان وی که اکثر آنها خواهان فرار وی از پاکستان اند، گاه گاهی از وی دیدن می کنند، ولی وی این خواست ها را رد می کند.

رحمن اخیراً در جریان یک مصاحبه گفت، نمی خواهد کشورش را ترک کند، می خواهد تا حد امکان در کشورش بماند.

ملاها در جریان تظاهرات عظیم شان، شیری رحمن را ملحد خطاب نموده اند. بعد از آن که رحمن در یک بیانیهء تلویزیونی از قران کریم نقل قول نموده گفته بود، ملاها مدافعین خوب قوانین بلسفیمی یا توهین دین نیستند، یک سیاستمدار شهر ملتان شکایت نامه رسمی را بر ضد شیری رحمن نوشته بود.

خانم رحمن و وکیل مدافع اش هفته ها سرگردان این قضیه بودند تا آن که پولیس اتهامات وارده بر رحمن را از میان برداشت.

بر اساس گزارش واشنگتن پوست، این تنها تندروان نیستند که خواهان خاموشی شیری رحمن اند، رفقای حزبی وی در پیپلزپارتی هم خواهان خاموشی وی اند.

بعد از آن که یک محکمهء پاکستان در ماه نومبر سال گذشته یک زن عیسوی را به اتهام کفر به سزای مرگ محکوم کرد، آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان کمیتهء را تشکیل داد تا قوانین کفر در آن کشور را مورد بررسی قرار دهد.

زرداری هم چنان در آن وقت چنان نشان داد که گویا این زن را عفو خواهد کرد.
شیری رحمن که از دیر به این سو برای حقوق زنان و اقلیت ها در پاکستان کار کرده است، برای ورود تعدیلات در قانون بلسفیمی، پیشنهادات را نوشته ولی حزب بر سر اقتدار پیپلزپارتی دراین بخش از حمایت خود از رحمن عقب نشینی نمود و بعضی از اعضای پیپلز پارتی در صحبت های خصوصی شان گفتند: این وقت آن نیست که خشم تندروان را برانگیخت و احساسات مذهبی را دامن زد.

یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان در ماه فبروری امسال اعلان کرد، شیری لایحهء را که برای ورود تعدیلات در قوانین کفر گویی نوشته، پس گرفته است.
XS
SM
MD
LG