لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۳

آثار تنش و ضعف رو به افزایش در بین طالبان مشاهده می شود


در ماه فبروری سال جاری سه قوماندان قدرتمند طالبان در جنوبغرب پاکستان در شهر کویته کشته شدند. بر اساس اظهارات یک تاجر و یک قوماندان مجاهدین آن منطقه که با طالبان در ارتباط اند، این قوماندانان به حیث مرکز قوماندهء رهبری طالبان شناخته می شدند.

در ماه مارچ در اثر تیر اندازی، یک قوماندان و سابق وزیر طالبان در شهر چمن زخمی شد.

مقامات افغان می گویند، دستگیری های متعددی نیز در پاکستان صورت گرفته است، قوماندانان ارشد طالبان به شمول قوماندانان زابل، کابل و والی تعیین شدهء طالبان برای ولایت هرات در جملهء دستگیر شده گان می باشند.

دگروال عبدالرزاق قوماندان پولیس سرحدی قندهار می گوید، ملا آغا محمد یک برادر ملا برادر قوماندان ارشد طالبان که در پاکستان زندانیست، نیز برای مدت کوتاه دستگیر شد بود. وی هدف این دستگیری را ارسال یک هوشدار مشابه برای سایر قوماندان طالب دانسته است.

در حالیکه این دستگیری ها توسط قوای امنیتی پاکستان صورت گرفته است، روشن نیست که در عقب قتل ها کی قرار دارد؟
طالبان این قتل ها را به جواسیس فراری افغان و پاکستانی، امریکا نسبت می دهند که بر اساس یک کمپاین عملیات های شبانه به خاطر کشف و قتل قوماندانان متوسط طالبان در افغانستان، صورت می گیرد. حملات طیارات بی پیلوت در منطقهء قباییلی به خاطر قتل شورشیان که با القاعده ارتباط دارند، نیز جز این کمپاین شمرده می شود.

عدهء به شمول یک تعداد اعضای پارلمان افغانستان و پاکستان، می گویند از گذشته ها ادارات استخباراتی پاکستان تهدید، قتل ها و دستگیری ها را منحیث یک وسیلهء کنترول و حفظ سلطهء شان بر طالبان استفاده کرده اند.

عبدالرحیم مندو خیل یک سناتور از شهر گویته در مورد شیوهء عملکرد ادارهء استخبارتی پاکستان می گوید:
«اگر اندکی مخالف از کسی دیده شود، متود اینست که کشته شود.»

هر سه قوماندان طالبان که در پاکستان کشته شدند، به جنگ ها در ولسوالی مارجه ارتباط می گیرند.
قوماندان مشهور طالبان حاجی خلیل و قوماندان منصور، گروپ های از شورشیان را در ولسوالی مارجه رهبری می کردند و قوماندان منصور احمد سابق وزیر سپورت در رژیم طالبان کسانی اند که در این اوخر در پاکستان کشته شدند.

مقامات افغان، ناتو و مقامات نظامی امریکا هر نوع دخالت شان را در حملات بالای طالبان در داخل پاکستان، رد کرده اند.

طالبان از آن زمانی که نیرو های امریکایی حضور شان را در جنوب افغانستان
دو چند ساخته و عملیات های قوای خاص آن ها افزایش یافته است، زیر فشار قرار دارند.

شورشیان تکتیک شان را تغییر داده، بالای اهداف ضعیف مانند حملات اخیر در یک بانک، مرکز استخدام اردوی ملی و شرکت های ساختمانی، حملات انتحاری را انجام می دهند که تلفات زیادی را در قبال داشته است.

اینک پاکستان به یک محیط نا مطمین برای طالبان مبدل شده است؛ حکومت ملکی پاکستان به طور آشکار با طالبان خصومت می کند؛ اردوی آن کشور به خاطر وارد کردن تاثیر بالای توافقات طالبان با حکومت کابل، در تلاش کنترول بالای آن ها می باشد و امریکا نیز حملاتش را بر پاکستان افزایش داده است.

مقامات افغان، ناتو و امریکایی می گویند رهبران طالبان زیر فشار تلفاتی نیز قرار دارند که سال گذشته در میدان جنگ دیده اند.
قوماندان طالبان به رهبران شان می گویند:
«شما زنده گی زیبا دارید، اطفال تان به مکتب می روند؛ شما به سیاحت در دوبی رفته، به ما می گویید، برویم و بجنگیم.»
XS
SM
MD
LG