لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۶

«بعضی عساکر خارجی در حال نشه افغانهای بیگناه را میکشند»


اکثر روزنامه های غربی در شماره های اخیر خود به بیانات رییس جمهوری کرزی در مورد تصاویر بدرفتاری عساکر امریکایی علیه افراد ملکی در افغانستان اشاره نموده مطالبی را به نشر رسانده است.

شپیگل

نشریهء شپیگل آن لاین آلمان می نویسد: این تصاویر به اندازهء تکان دهنده بودند که خشم مردم را در داخل و خارج افغانستان دامن زده و حتی ترس وجود دارد که حملات انتقام جویی علیه قوای امریکا در افغانستان بیشتر شود.

نشریه از قول رییس جمهور کرزی نوشته که می گوید: بعضی از سربازان خارجی مواد مخدر استفاده کرده و در حالی که نشه هستند مردم بی گناه را بقتل می رسانند.

لاس انجلس تایمز

روزنامهء لاس آنجلس تایمز می نویسد: نظر به سخنان اخیر آقای کرزی، سربازان خارجی به خاطر تقریح و بازی خود مردم بی گناه افغانستان را می کشند. او مخصوصاً در مورد کشته شدن یک طفل افغان صحبت کرده و گفته است که برای سربازان امریکا این عمل یک وسیله سرگرمی بشمار می رفت.

اما به نوشته روزنامه، رییس جمهور افغانستان این را هم تاکید کرده است که مردم امریکا مردم خوب هستند و این عمل حلقه محدود آنها را هم به خشم آورده است.

گاردین

روزنامهء گاردین در این مورد مطلبی را به قلم ملالی جویا سابق عضو شورای ملی افغانستان به نشر رسانده است که می نویسد: این عکس ها واقعیت های جنگ افغانستان را برملا می سازد، به این معنی که حامیان ارزش های دموکراسی و حقوق بشر بعضاً خودشان به کارهای دست می زنند که در هیچ قالب بشری نمی گنجد. به نوشته ملالی جویا در روزنامه گاردین، کشتار مردم بی گناه تنها کار یک گروه عساکر که بنام دسته مرگ یاد می شود نیست، بلکه نمونهء از وقایع می باشد که در جریان جنگ در افغانستان انجام می شود و اگر از چنین وقایع جلوگیری نشود، بد بینی علیه امریکا در افغانستان هر روز بیشتر خواهد شد.

نیو رپبلیک
اما نشریه نیو رپبلیک در شماره اخیر خود به یک موضوع دیگر مربوط به افغانستان اشاره نموده می نویسد که با وجود ملیاردها دالر کمک به افغانستان، سیستم تعلیمی در شمال این کشور هنوز هم در حالت ناگوار قرار دارد.

به نوشته نشریه، در زمان طالبان تعلیم زنان منع بود و مردان و پسران هم آن قدر دسترسی به تعلیم نداشتند. بعد از سقوط آنها ملیاردها دالر به افغانستان سرازیر شده است، اما باز هم به بهانه های مختلف دختران افغان در بعضی نقاط دور دست از تعلیم محروم می مانند.

نشریه وضع یک قریهء دور افتاده مزار شریف بنام آقه را مثال می آورد که چندین معلم برای تدریس در اینجا تعیین شده، ولی ماه ها شاگردان منتظر هستند و از معلمین درکی نیست. نویسنده مطلب بعد از تلاش ها یکی از این معلمین را در مزار شریف پیدا کرده و به او گفته است که شاگردان در قریه آقه از ماه ها به این سو انتظار او می باشند، اما معلم در جواب گفته است که حتی نام این قریه را نشنیده است.

به نوشته نشریه، آقه برق ندارد و مردم آن از نشرات دور هستند، اما آنها به تلویزیون و رادیو ضرورت ندارند که بدانند ملیون ها نو جوان دیگر افغان هم در یک کشتی با آنها قرار دارند و از نعمت تعلیم تا هنوز هم محروم می باشند.
XS
SM
MD
LG