لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۵

هزاران تن از حامیان رییس جمهور یمن به سرک ها برآمدند


دهها هزار نفر از طرفداران علی عبداله صالح رییس جمهور یمن در صنعا پایتخت این کشور به سرک های بر آمدند تا از رژیم او حمایت نمایند، در حالی که در نزدیکی همین گرد همآیی، تظاهر کننده گان ضد دولتی کنار رفتن علی صالح را از قدرت تقاضا نمودند.

در یک بیانیه مختصر، علی صالح به طرفداران خود گفت، او آماده است تا جان خودرا برای یمن قربانی کند. رییس جمهور علی صالح افزود:
« من به شما مردم قول می دهم که من جان و خون خود و هر چیز گرانبهای دیگر را برای مردم بزرگ یمن قربانی می کنم. من به شما در یمن و در خارج از یمن و در هر جایی که هستید مرحبا می گویم.»

کمتر از دو کیلومتر دور تر، دهها هزار نفر اکثراً جوانها در میدان مرکزی شهر صنعا گرد هم جمع شدند و علیه حکومت علی عبداله صالح دست به تظاهرات زدند. آژانس خبری اسوشیتد پرس تعداد تظاهر کننده گان ضد دولتی را صدها هزار نفر تخمین نموده است.

یحیی ال دایلمی در همین گرد همآیی ضد دولتی در بیانیه ای علی عبداله صالح رییس جمهور یمن را با فرعون مقایسه کرد و گفت:
« علی صالح رییس جمهور یمن یک نسخه یا نقل فرعون است. او فکر می کند که او مالک کشور و مردم یمن است. او فکر می کند که مردم رمه گوسفند هستند که او می تواند آنها را بدوشد، و در صورت مقاومت آنها را حلال کند.»

راپورها در مورد برخورد میان طرفداران و مخالفین رییس جمهور یمن هنوز در دست نیست. آژانس های خبری گزارش دادند که حد اقل در چارده ولایت دیگر یمن مخالفین دست به تظاهرات زدند. در عین زمان هزاران تظاهر کننده در چندین شهر سوریه دست به تظاهرات زدند و در شعار ها می گفتند، ما آزادی می خواهیم.

شاهدان عینی گفتند، در تظاهرات علیه رژیم بشار اسد رییس جمهور سوریه میان تظاهر کننده گان و نیروهای امنیتی زد و خورد صورت گرفت که در نتیجه این ضد و خورد حد اقل سه نفر تظاهر کننده کشته شدند.

اما رسانه های دولتی سوریه گفتند هیچگونه زد و خورد صورت نگرفته است. مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در واشنگتن گفت:
« ضرورت است تا رهبری این کشورها به آرزوهای مشروع مردم شان جواب بگویند. این بمراتب آسانتر است که بسوی نظریات توطه آمیز دیده شود تا این که بصورت معقول برای تقاضا های اصلاحات جواب گفته شود.»

مشکل است که محبوبیت بشار اسد را در سوریه اندازه گیری نمود، اما فقط یک تعداد کمی از مردم تا کنون گفته اند که اسد از قدرت کنار برود.
XS
SM
MD
LG