لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۰

«تظاهر کننده ها در کندهار به جای کشیش امریکایی از یک مکتب انتقام گرفتند»


روزنامه های چاپ کابل امروز بیشتر مطالب مربوط به اعتراضات خشونت آمیز در شهر های مزار شریف و کندهار را به نشر رسانده اند.

خدمتگار
روزنامهء خدمتگار به تظاهرات مسالمت آمیز دیروز در شهر کندهار که به خشونت انجامید اشاره کرده است.

به نوشتهء روزنامه در جریان این اعتراضات به تاسیسات عام المنفعه صدمه رسید. به باور نویسنده مطلب، معترضان در پاسخ به سوزاندن نسخهء از قرآن کریم توسط یک کشیش امریکایی بجای کشیش از یک مکتبی انتقام گرفتند که در آن کودکان افغان آموزش می دیدند.

روزنامه به نقل از یک محافظ امنیتی لیسهء زرغونه انا در شهر کندهار نوشته است، به اثر آتشی که از سوی معترضان در این مکتب افروخته شد، چند نسخهء از قرآن کریم سوخته است.

خدمتگار هم چنان به نقل از این محافظ امنیتی نوشته که وی نسخه های به آتش کشیده شدهء از قرآن کریم را به معترضان نشان داده و از آنان پرسیده که میان شما و کشیش امریکایی چه تفاوتی وجود دارد؟

روزنامه در مطلب دیگر توانایی های نیروهای پولیس را در جهت جلوگیری از حوادث شبیه مزار شریف و کندهار به بررسی گرفته و نوشته است که پولیس نتوانسته مسوولیت هایش را در این زمینه به طور درست انجام بدهد.

اراده

روزنامهء اراده به میزان تلفات ناشی از این رویداد ها اشاره کرده و نوشته که این تظاهرات تصویری از بی کفایتی نیروهای امنیتی را به نمایش گذاشت.

اراده نوشته است، نیروهای امنیتی نه تنها در جهت جلوگیری از این حوادث کوتاه آمدند، بلکه به نوشتهء روزنامه در برخی موارد برخورد نادرست این نیروها منجر به خشونت گردید.

روزنامه از حکومت افغانستان خواسته تا برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه تدابیر و اقدامات درست را روی دست بگیرد.

روزنامهء دولتی هیواد نیز به خشونت ها در مزار شریف و کندهار توجه کرده و گفته است، خشونت نه با ارزش های اسلامی مطابقت دارد و نه هم با منافع ملی افغانستان.

در حالیکه روزنامه خشم جامعهء اسلامی به خصوص افغان ها را بخاطر عمل کشیش امریکایی به جا دانسته، اما نوشته که باید این اعتراضات به طور مسالمت آمیز صورت می گرفت.

به نوشتهء هیواد شماری از افراد مغرض و فرصت طلب از چنین فرصت ها سوء استفاده می کنند.

آرمان ملی

روزنامهء آرمان ملی هم به میزان خسارات مالی و جانی ناشی از تظاهرات دیروز در شهر قندهار توجه کرده است.

به نوشتهء روزنامه، یکبار دیگر مخالفین در میان مردم عادی نفوذ کردند و سبب خون ریزی در میان مردم شدند.
XS
SM
MD
LG