لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۹

«حملات انتحاری در افغانستان طی سه ماه گذشته 40 فیصد افزایش یافته است»


اندپندنت
روزنامهء اندپندنت زیر این عنوان که طالبان غیر نظامیان بیشتر را هدف قرار خواهند داد یک مقالهء را در بارهء اوضاع افغانستان نشر کرده است.

روزنامه می نویسد: در حالیکه جنگ در افغانستان در چند ماه آینده شدت اختیار خواهد کرد، طالبان برای بی اساس ثابت کردن ادعای امریکایان که می گویند وضعیت امنیتی برخی مناطق افغانستان در این اواخر بهبود یافته است، غیر نظامیان بیشتر را هدف قرار خواهند داد.

اندپندنت می نویسد: یک بررسی نشان می دهد که حملات انتحاری در افغانستان در سه ماه گذشته 40 فیصد افزایش یافته و این حملات در ماه های آینده چون هجوم بهاری طالبان شدت اختیار می کند، بیشتر افزایش خواهند یافت.

این بررسی که از سوی نهاد « تحلیل انحصاری» انجام شده توضیح می دهد که طالبان ناگزیرند تا بر اهداف غیر نظامی تمرکز کنند چون آنها سعی دارند اظهارات جنرال دیوید پیتریوس قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان را بی اساس ثابت کنند که گفته است بعد از اعزام نیروهای اضافی به افغانستان وضعیت امنیتی برخی مناطق بهتر شده است.

بررسی مذکور می گوید که اهداف غیر نظامی آسیب پذیر چون مراکز تجارتی، رستورانت ها، مارکیت ها و ساختمان های دولتی به خطر بیشتر حملات روبرو خواهند شد.

روزنامهء اندپندنت می نویسد که رهبران طالبان زیر فشار قرار دارند تا در مقابل حملات هوایی روز افزون بر مراکز عمدهء طالبان از خود واکنش نشان دهند.

روزنامهء اندپندنت می افزاید که بررسی نهاد «تحلیل انحصاری» می گوید که شمار از شخصیت های عمدهء طالبان در اجتماع ماه فبروری خود در کویته فیصله کرده اند که برای رد کردن ادعای های اخیر که حل مسالمت آمیز جنگ در افغانستان را میسر می بیند، حملات انتحاری در افغانستان را افزایش می دهند.

واشنگتن پوست
اما روزنامهء واشنگتن پوست مطلب را در بارهء موج اخیر تظاهرات خشونت آمیز که برای اعتراض بر سوختاندن قرآن کریم از سوی یک کشیش در امریکا در چندین شهر افغانستان صورت گرفت، نشر کرده است.

روزنامه می نویسد: به دنبال تظاهرات روز جمعه در شهر مزارشریف در شمال افغانستان که در نتیجهء آن هفت کارمند ملل متحد کشته شدند، این تظاهرات روز شنبه به جنوب توسعه یافت و حد اقل 9 نفر در این تظاهرات در کندهار کشته شدند.

روزنامه می نویسد: چنین تظاهرات در کابل، هرات و تخار نیز انجام شد.

روزنامهء واشنگتن پوست می نویسد که این تظاهرات هنگام صورت می گیرد که بسیاری از افغانان از حضور ده سالهء نیروهای بین المللی در کشورشان مایوس اند و این ناامیدی و یاس در شعار های که تظاهر کننده گان سر می دادند و با خود داشتند، بیشتر تبارز یافت.

روزنامه می نویسد که ملا امامان مساجد نیز در تحریک این تظاهرات سهم داشتند، چون برخی از آنها در خطبهء نماز جمعه کلمات از سخنرانی رییس جمهور کرزی را اقتباس کردند که این عمل کشیش فلوریدا تیری جونز را محکوم کرد.

واشنگتن پوست می نویسد که طالبان هنوز چندان نقش واضح در این تظاهرات نه دارند. اگر چه مقامات افغان و بین المللی می گویند که برخی از طالبان در صفوف تظاهر کننده گان رخنه کرده راه پیمایی را به خشونت تبدیل کرده اند، اما طالبان دراعلامیه های خود از این تظاهرات راضی بوده، تظاهر کننده گان را تشویق می کنند. اما مسوولیت سهم گیری در راه اندازی تظاهرات را ادعا نه کرده اند.
XS
SM
MD
LG