لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۸

قذافی جهت پایان دادن جنگ با شورشیان، تلاش می کند


معمرالقذافی حکمروای لیبیا
معمرالقذافی حکمروای لیبیا
معمرالقذافی حکمروای لیبیا به خاطر مذاکره جهت پایان دادن جنگ و نزاع میان نیروهای طرفدار خودش با شورشیان ضد دولتی که از ماه فبروری آغاز شده است، تلاش می کند.

این مطلب را مقامات یونانی بیان کردند. آنها گفتند که قذافی روز یکشنبه عبدالعاطی العبیدی معین وزیر امور خارجه خود را به آتن پایتخت یونان فرستاده تا با جورج پاپیندروو صدراعظم این کشور مذاکراتی را انجام دهد.

این دو کشور اخیراً روابط خوبی دارند.

دیمترس درووت ساس وزیر خارجهء یونان گفت: به نظر می رسد که لیبیا در جستجوی یک راه بیرون رفت از این جنگ می باشد.
وی افزود:
« از آن چه که فرستادهء لیبیا برای ما گفته، به نظر می رسد که رژیم لیبیا در جستجوی یک راه حل می باشد. در اینجا به یک تلاش جدی برای صلح و پایداری در منطقه نیاز است و یونان به این تلاش ادامه می دهد، خدماتی را که انجام داده می تواند پیشنهاد می کند. ما با همهء متحدین و شرکای خود در تماس خواهیم بود. ما در مورد ملاقات امروزی و نظریات و پیشنهادات یونان برای آنها معلومات می دهیم.»

گزارش شده است که العبیدی برای ادامهء مذاکرات به ترکیه و مالتا در حال سفر می باشد.

تا اکنون نشانه های در مورد آنچه که طرابلس برای پایان جنگ، آمادهء ارایه آن می باشد، دیده نه شده است.

برعلاوهء این ابهامات، نیویارک تایمز روز یکشنبه گزارش داد که حداقل دو پسر قذافی از یک پلان حمایت می کنند تا پدرشان قذافی را از قدرت بیرون کشند تا این پلان رهنمایی برای روند انتقال به سوی یک دیموکراسی مبتنی بر قانون باشد.

گزارش نیویارک تایمز از یک مقام رسمی لیبیایی که از افشاء نامش خودداری کرد، نقل قول کرده که می گوید: این مرحلهء انتقالی را پسر قذافی سیفی الاسلام القذافی نظارت خواهد کرد.

اما روشن نیست که آیا مرد پر قدرت لیبیایی یعنی قذافی خود این پیشنهاد گزارش شده را، امضاء کرده است و یا نه؟

ضمناً درگیری ها در لیبیا نشان می دهد که کدام علایمی از تضغیف جنگ به نظر نمی رسد. طوریکه نیروهای وفادار به قذافی و قوای شورشیان برای سلطه بر شهر بریقه در شرق لیبیا به رقابت شان ادامه می دهند.

با وجود این که کشورهای غربی بر اساس ماموریت نظامی ملل متحد برای نجات جان افراد ملکی، بر قوای قذافی حملات هوایی را انجام می دهند، شورشیان لیبیایی که غیر سازمان یافته اند، قادر به تصرف دوبارهء شهر بریقه نشده اند.

شورای ملی انتقالی شورشیان از حکومت های خارجی تقاضا کردند تا سلاح های بیشتر برای آنها فرستاده، جنگجویان آنها را آموزش نظامی دهند.

گفته می شود، کشتی که برای انتقال 230 زخمی به سوی شهر میسراته روان بود، بعد از سپری کردن چهار روز به آنجا رسید.

سرنشینان این کشتی به خبرنگاران گفتند، بعد از این که حکومت مواد غذایی، برق و سایر مواد ضروری را به شهر میسراته قطع کرد، مردم در این شهر محاصره شده برای نجات شان تلاش می کنند.

این کشتی پیش از رسیدن به ترکیه در شهر بن غازی برای گرفتن 100 زخمی دیگر در این شهر توقف داشت.
XS
SM
MD
LG