لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

اسحاق الکو: ولسی جرگهء افغانستان صلاحیت استجواب از لوی څارنوال را ندارد


محمد اسحاق الکو لوی څارنوال افغانستان
محمد اسحاق الکو لوی څارنوال افغانستان
روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب مربوط به تصمیم ولسی جرگهء افغانستان جهت استیضاح لوی څارنوال این کشور و ادامهء تظاهرات در افغانستان در اعتراض به سوزاندن قرآن کریم توسط یک کشیش امریکایی را منعکس ساخته اند.

سرنوشت

سرنوشت یکی از این روزنامه هاست که در صفحهء اول شمارهء امروز خود، با سرخط درشت نوشته که ولسی جرگهء افغانستان به روز شنبه لوی څارنوال افغانستان را استیضاح می کند.

به نوشتهء روزنامه، ولسی جرگه هفته گذشته طی ارسال مکتوبی به لوی څارنوالی از محمد اسحق الکو خواسته بود تا به روز دوشنبه برای استجواب به مجلس عمومی حاضر شود.

اما روزنامه نوشته که آقای الکو گفته است، ولسی جرگه صلاحیت استجواب وی را ندارد.

زیرا در ادامهء این مطلب به نقل از لوی څارنوالی افغانستان گفته شده که این یک نهاد مستقل است و به همین دلیل استجواب لوی څارنوال بالاتر از صلاحیت های ولسی جرگه است.

اراده
روزنامهء اراده هم مطلبی را در این مورد منتشر کرده و نوشته است، در مادهء 134 قانون اساسی افغانستان آمده، که لوی څارنوالی بخشی از قوهء اجراییه بوده و در اجراات اش مستقل است.

روزنامه نظریات برخی از اعضای ولسی جرگه را هم در این مورد به نشر رسانده و به نقل از آنان نوشته که ولسی جرگه حق استجواب و یا استیضاح لوی څارنوال را بخاطری دارد که وی از جانب این مجلس رای اعتماد کسب می کند.

روزنامه نوشته است، شماری از اعضای ولسی جرگه با اشاره به مادهء 92 قانون اساسی می گویند که این ماده به آنان اجازه می دهد تا لوی څارنوال را استیضاح کنند.

سوزندان نسخهء از قرآن کریم در امریکا و عکس العمل ها در این مورد، مسالهء دیگریست که در برخی از روزنامه ها بازتاب یافته است.

سرنوشت
روزنامهء سرنوشت از آنچه خاموشی کشور های اسلامی در این مورد خوانده، انتقاد کرده است.
در سرمقالهء روزنامه گفته شده که به استثنای افغانستان در تمام جهان اسلام، در برابر به آتش کشیدن قرآن در امریکا سکوت اختیار شده است.

نویسندهء مطلب به این باور است که احساسات اسلامی در جهان به طور کامل از بین رفته است.

به باور نویسندهء سرمقالهء سرنوشت، مسلمانان در دیگر کشور های اسلامی هم در اعتراض به سوزاندن قرآن کریم به واسطهء تیری جونس، مثل افغان ها باید به سرک ها می ریختند و حکومت های شان را وا می داشتند تا این عمل جونس را محکوم کنند.
XS
SM
MD
LG