لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۲

زندانیانی که رهایی شان تثبیت شده، تا کنون در بگرام قرار دارند


امین البکری سند رهایی از زندان را از هیات بررسی کننده در اختیار دارد. اما در حال حاضر داشتن چنین سندی برای این تجار جواهرات یمنی بی فایده است.

البکری 42 ساله، از 8 سال به این سو در زندان نظامی ایالات متحده امریکا در افغانستان به سر می برد. البکری در جریان هشت سال زندان هیچ گاهی به کدام جرم متهم نه شده است و او در این زندان تنها چنین شخصی نیست.

بر اساسی تخمین دیفینی ایوایتر یک مقام ارشد اداره بنام اول حقوق بشر، در ارزیابی که توسط هیات های بررسی کننده صورت گرفته بیشتراز 10 زندانی که در خارج از افغانستان گرفتار شده اند، از هر اتهام مبرا شناخته شده و برای رهایی آماده اند.

وکلای مدافع این زندانیان شک دارند و می گویند که بعضی از آنها بنابر مشکل سیاسی ایالات متحده امریکا با کشور های اصلی شان به شمول یمن، پاکستان و تونس، گیرمانده اند. اما وزارت دفاع امریکا در رابط به اتهاماتی که گویا مسایل سیاسی رهایی این زندانیان را به تعویق انداخته اند، عکس العمل نشان نه داده است.

رمزی قسیم یکی از استادان پوهنتون نیویارک که به این تازه گی ها درخواست را برای رهایی البکری خانه پری کرده و روز دوشنبه به محکمه فیدارال واشنگتن ارایه کرد، می گوید، امین البکری تقریباً یک دهه عمر خود را در زندان سپری کرده است. رمزی قسیم گفت، امین در قدم اول نباید زندانی می شد. وی افزود موکل اش هیچ گاهی برای امریکا تهدیدی نبوده است.

بر اساسی اظهارت وکیل مدافع، الکبری در اواخر سال 2002 میلادی در تایلند در جریان یک سفر تجارتی توسط اجینت های امریکایی دستگیر شد.

امین البکری پس از خارج شدن از هوتلی در تایلند، راهی کشورش یمن بود و تصمیم داشت تا سی و چهار سالگی اش را با همسر و سه طفل در یمن تجلیل کند. مگر او موفق به این کار نه شد.

خانواده او از زنده بودن البکری زمانی آگاه شدند که کمیته صلیب سرخ بین المللی پوست کارت را که البکری در زندان بگرام با قلم خود نوشته بود، به خانواده اش سپرد.

وزارت دفاع می گوید، این وزارت بالای آزادی زندانیان که رهایی شان تثبیت شده اند، کار می کند. اما این کار نیاز به زمان دارد.

تونیا بریدشیر یک سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت، اگر رهایی و یا انتقال زندانیان غیر افغانی تصویب شود، جهت بازگشت دادن آنها به وطن شان هنوز به اقدامات دیپلوماتیک نیاز دیده می شود.

پینتاگون و یا وزارت دفاع امریکا نه گفت، چه تعداد زندانی در زندان بگرام آمادهء رهایی می باشند که تا کنون رها نه شده اند.

بریدشیر افزود، ایالات متحده امریکا علاقه نه دارد تا کسی را بیش از زمانی که لازم است، در قید نگهدارد.
XS
SM
MD
LG