لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

زنان امریکایی در خط اول جبههء تسخیر اذهان و قلوب زنان افغانستان


زنان نظامی امریکایی شاید از جنگ رویا روی با طالبان در خطوط مقدم جبهه منع شده باشند، ولی یک تیم تشکیل شده از زنان نظامی امریکایی در خط اول مبارزه به خاطر تسخیر اذهان و قلوب زنان افغان قرار دارد.
زمانی که تیم زنان امریکایی برای گزمه به قرای افغانستان می روند، آن ها با اسحله، کلاهء خود و زرهء ضد مرمی تجهیز شده اند. زمانی که سربازان زن به خانهء افغان ها دعوت می شوند، اسلحهء شان را در گوشه اتاق گذاشته، چادر به سر کرده، در مورد مسایل فامیلی، صحت و امنیت گفتگو می کنند.

هدف اینست که به مثابهء یک بخش مهم از برنامهء سپردن مسوولیت های امنیتی تا سال 2014 به نیرو های افغان در افغانستان، قوت های طرفدار حکومت که در مناطق ستراتیژیک با شورشیان در حال مبارزه قرار دارند، تقویت شوند.

آژانس خبری فرانس پرس می نویسد:
ساوانا ملندوسکی (Savanna Malendoski) خورد ضابط نیرو های پیادهء بحری امریکا که عضویت تیم زنان را داشته، در ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند مستقر است، می گوید:
«بعضی ها می گویند برای ما مهم نیست که شما زن هستید، با خانم من نمی توانید حرف بزنید، یک تعداد از ما می ترسند، ولی برخی هم از دیدن سربازان زن خرسند می شوند.»

آژانس خبری فرانس پرس می افزاید:
زنان افغان در مناطق دور افتاده و محافظه کار افغانستان، در خارج از منازل شان کمتر محسوس بوده، صدای شان شنیده می شود.
حدود 40 زن که در صفوف قوای نظامی امریکا ایفای وظیفه می کنند، داواطلب شده اند که در ولایات هلمند و نیمروز مستقر شده، در برنامهء سیهم شوند که دو سال قبل آغاز شده است.
بر اساس این برنامه، زنان نظامی امریکایی برای تسخیر اذهان عامه، با زنان افغان در قرا و قصبات دور دست افغانستان تماس گرفته، به آن ها مساعدت می کنند.
این زنان داواطلب به طور اوسط 20 سال دارند. آن ها قبلاً در بخش های انجنیری، لوژستیک و تهیهء مواد غذایی در نیرو های بحری و پیادهء بحری امریکا ایفای وظیفه می کردند.

آژانس خبری فرانس پرس می نویسد:
با وصف آن که تیم زنان در جنگ در خط مقدم جبههء اشتراک ندارند، اشلی کاردونا (Ashley Cardona) یک عضو این تیم کار زنان نظامی را یک کار نهایت دشوار می داند.

دگروال دیوید فرنیس (David Furness) که مسوولیت قوماندانی نیرو های امریکایی را در ولسوالی گرمسیر و چند ولسوالی دیگر به عهده دارد، با درک اهمیت کار این گروپ زنان می گوید:
«زنان بالای مردان تاثیر دارند. این نکته را هر زن و هر مردی که ازدواج کرده است می داند. اگر تلاش به خاطر دسترسی به این عنصر صورت نگیرد، شما فقط با نصف نفوس در تماس خواهید بود.»

وظیفهء زنانی که در افغانستان خدمت می کنند، مانند مردان مملو از خطر می باشد.
ساوانا ملندوسکی می گوید، وی از اینکه در افغانستان مستقر خواهد شد به پسر کوچکش که در امریکا زنده گی می کند، قبل از سفر به افغانستان چیزی نگفته بود.
XS
SM
MD
LG