لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۱

چرا صلح به طور دوامدار در مناطق قبایلی پاکستان حفظ نمی شود؟


پیمان های صلح در مناطق قبایلی پاکستان هنوز معمولاً در فاصله های زمانی کم از بین می روند. مثال تازهء آن پیمان صلح در کرم اجینسی می باشد.

گفته می شود مناقشات بین شیعه و سنی در کرم اجینسی تاریخ طولانی دارد و به خصوص اکنون که گروه های سنی افراطی در این منطقه حضور بیشتر یافته اند.

بزرگان قومی ساعت ها وقت شان را صرف مذاکره و گفتگو کردند تا طرفین مخالف را به میز مذاکرات بکشانند و به تنش های فرقه یی شان پایان دهند. زیرا این مناقشات و درگیری ها صدها هزار تن را وادار ساخت تا در مناطق دیگر پاکستان در کمپ های مهاجرین جابجا شوند.

در بخشی از قرارداد صلح که میان دو طرف عقد گردیده، وعده سپرده شده است که ملیون ها دالر را به آنانی می دهند که در جریان درگیری های فرقه یی نزدیکان و دارایی های شان را از دست داده اند.

این قرارداد اکثریت بی جاشده گان را تشویق کرد تا دوباره به منازل شان بر گردند.

در ماه مارچ چنین معلوم شد که پیمان صلح پایدار باقی می ماند.

تمام باشنده های محل به طور سنتی از این قرارداد صلح استقبال کردند و رهبران مخالف پس از سال ها جنگ با هم یکجا نشستند و به اشعار گوش دادند که در آن افراطیت و تندروی اسلامی رد شده است.

اما اکنون به نظر می رسد که برخی عوامل و حوادث قرارداد صلح را به خطر روبرو ساخته است.

اخیراً 12 مرد مسلح بر کاروان که شیعیان را از پشاور به پاره چنار انتقال می داد، آتش گشودند. این کاروان در منطقه بگین مورد کمین افراد مسلح قرار گرفت که در آن 8 تن کشته و 5 تن دیگر آنها در نتیجه جراحاتی که برداشته بودند، در شفاخانه جان دادند. بعداً مردان مسلح 35 مسافر دیگر را در دو موتر، با خود بردند.

پس از این واقعه 7 تن که شامل زنان و کودکان بودند، رها شدند و متباقی افراد تا هنوز در جای نامعلوم در گروگان این افراد قرار دارند.

رهبران شیعه در کرم اجینسی می گویند: آنها حمله کننده گان را می شناسند و در مورد انگیزه آنها هم می دانند.

ساجد حسین توری نمایندهء کرم اجینسی در پارلمان به رادیو آزادی گفت:
« همه اظهار تاسف می کنند. اما حقیقت را کسی بیان نمی کند. موضوع از این قرار است که در این حادثه دست طالبان، عدهء ملا ها، گروه ملا فضل الله و دیگر قوماندانان تندرو اسلامی نهفته است. این موضوع برای حکومت کاملاً واضح است و حکومت می تواندعلیه آنها اقدام کند. اما نیروهای امنیتی نمی خواهد در این مورد دست به عمل شوند و نمی دانم که آنها چرا نمی خواهند.»

به بارو اغلب شاید طالبان این حمله را به دو دلیل انجام داده باشند:

اولاً این که افراد مورد هدف توریان اند و این مردم در مناطق شان از نفوذ طالبان به سوی افغانستان جلوگیری کرده اند.

دلیل دوم این است که طالبان از دوام تشدد در کرم اجینسی منفعت می برند.

در این اواخر طالبان از وزیرستان شمالی به سوی کرم اجینسی رو آورده اند تا از حملات طیارات بی پیلوت امریکایی مصوون بمانند.

همزمان کرم اجینسی در مسیر حملات آن عده از طالبان قرار دارد که آنها از منطقه مرکزی اورکزی بر کاروان های ناتو که از درهء خیبر می گذرد، حمله می کنند.

از سال 2006 میلادی به این سو،937 تن بزرگان قوم در مناطق قبایلی کشته شده اند که گفته می شود اکثریت آنها توسط طالبان و ادارهء استخبارات پاکستان از بین رفته اند. روی این دلیل است که ساختار اجتماعی در این مناطق آسیب پذیر شده است.
XS
SM
MD
LG