لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۰

ناتو به خاطر تلفات نیروهای مخالفین در لیبیا تاسف می کند اما معذرت نمی خواهد


مراسم تدفین کشته شده گان مخالفان رژیم لیبیا
مراسم تدفین کشته شده گان مخالفان رژیم لیبیا
ناتو می گوید، این پیمان به خاطر تلفات حملهء هوایی ناتو اظهار تاسف می کند، اما از این حادثه معذرت نه می خواهد. اندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو، حمله هوایی روز پنجشنبه را بر تانک های مخالفین حکومت لیبیا یک حادثه متاثر کننده دانست.

این حادثه دو کشته به جا گذاشت. این حمله هوایی اشتباهاً تانک های نیروهای مخالف را در نزدیکی شهر بریقه مورد هدف قرار داد. جایی که نیروهای وفادار به معمر القذافی و مخالفین مصروف زدوخورد بودند.

اندرس فوگ راسموسن گفت، به خاطر تلفات، شدیداً متاثر است و اضافه کرد که نیروهای ایتلاف به خاطر اجتناب از تلفات افراد ملکی این کار را سهواً انجام داده اند.

راسموسن این سخنان را چند ساعت بعد از آن بیان کرد که معاون قوماندان عملیات ناتو گفت، پیمان نظامی ناتو به خاطر این حادثه معذرت نه می خواهد و افزود که وضعیت در منطقه خیلی ناپایدار بود.

ادمیرال روسیل هاردینگ در یک نشست خبری گفت که قوای ناتو از قبل معلومات نه داشت که نیروهای مخالف حکومت قذافی از تانک ها استفاده می کنند.
او گفت:
«من معذرت نه می خواهم. وضعیت در منطقه طوری که من گفتم خیلی ناپادار بود و تا دیروز معلومات نه داشتیم که نیروهای مخالف تانک در اختیار دارند و از آن استفاده می کنند.»

در میان این تحولات ترکیه یک پیشنهادی را برای پایان جنگ هفت هفته یی لیبیا، ترتیب کرده است. این پلان پیشنهادی که توسط رجب طیب اردغوان صدراعظم ترکیه روز پنجشنبه ترتیب گردید، شامل یک آتش بس و خروج نیروهای وفادار به قذافی از شهرهای محاصره شده در غرب آن کشور می باشد.

رجب طیب اردوغوان که در انقره در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد گفت:
«یک آتش پس واقعی همین اکنون باید نافذ شود و نیروهای طرفدار به قذافی از ولایاتی که آنها محاصره کرده اند، خارج گردند. بدون کدام وقفهء کمک های بشری برای برادران لیبیایی فراهم شوند و جهت برآورده شدن این هدف بدون تبعیض، راه های مصوون انتقال مواد کمکی به این کشور باید تاسیس گردد.»

صدراعظم ترکیه در ادامه گفت، با تطبیق پلان طرح شده روند تغیرات دیموکراتیک باید فوراً آغاز شود. به گفتهء وی هدف این پروسه باید تامین مراحل روند دیموکراسی مبتنی بر قانون اساسی باشد که در آن مردم با خواست خود رهبر شان را انتخاب کنند.

مصطفی عبدالله جلال رییس شورای انتقالی شورشیان لیبیایی به تیلویزیون الجزیره گفت که آمادهء پذیرش هر پیشنهاد است که اگر قذافی و خانوادهء او کشور را ترک کنند.

در حالی که جنگ ها در شهرهای مختلف لیبیا ادامه دارد، یک جنرال ارشد امریکا می گوید که آنها نه می توانند قذافی را به زور از قدرت برکنار کنند.

زمانی که در یکی از اجلاس استماعیه در واشنگتن از جنرال کارتر هام یک قوماندان نیروهای ایالات متحده امریکا در مورد چگونگی جنگ در لیبیا پرسیده شد، گفت فکر می کند که مساله لیبیا از طریق نظامی پایان نه می یابد.
XS
SM
MD
LG