لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

جمهوریخواهان و دموکرات ها در امریکا روی بودجه فدرال به توافق رسیدند


اعضای حزب جمهوری خواه و دموکرات امریکا در کانگرس، بروز جمعه و در زمانی روی بودجه فدرال به توافق رسیدند که کمتر از دوساعت به ضرب الاجل بسته شدن ادارات دولتی باقی مانده بود. باساس این توافق، الی ماه اکتوبر، بصورت امتحانی 38 ملیارد دالر از مصارف بودجه سالجاری کاهش بعمل می آید.

کانگرس عجالتاً مصارف هفت روزه حکومت را تصویب نمود، تا تصویب کل بودجه بصورت قانونی، ادارات حکومت باز نگهداشته شوند. این توافق یا معامله به یک بلاتکلیفی تند که در آن هردو طرف یکدیگر را برای آوردن این دشواری مورد انتقاد قرار می دادند خاتمه داد.

دموکراتها، جمهوریخواهان را متهم می کردند که آنها مذاکرات را با مطرح کردن مسایل اجتماعی مانند قطع کردن بودجه برای سقط جنین تهدید می نمایند. جمهوری خواهان تحت فشار اعضای محافظه کار تی پار تی (TeaParty) گفتند، مانع عمده روی کاهش مصارف بود که هدف آن تقلیل دادن کسر بودجه دولت است که به تریلیونها دالر می رسد.

جان بوهنر رهبر حزب اکثریت جمهوریخواه در مجلس نماینده گان در باره توافق روی بودجه به خبرنگاران گفت:
« طوری که شما همه می دانید، اینجا بحث های زیاد و مشاجرات طولانی صورت گرفت. اما این مشاجره ها و بحث ها بخاطر این بود تا مصارف دولت پایین نگهداشته شود، زیرا این کمک می نماید تا بصورت واقعی یک محیط بهتر برای ایجاد کننده گان کار و شغل در کشور ما ایجاد شود.»

این توافق بزرگترین نمایش قدرت بارک اوباما را با جمهوری خواهان که کنترول مجلس نمایند گان را از انتخابات ماه نومبر به این طرف در اختیار دارند و گفته بودند که بودجه را کاهش خواهند داد خاتمه می بخشد. دموکراتها پیش دستی کردند تا جلو یک تلاش جمهوریخواهان را بگیرند که هدف آن محدود کردن قوانین محیط زیست و مسدود کردن بودجه برای کنترول تولدات از طریق سازمان های رهنمای خانواده و سایر گروپها بود که زمینه را برای سقط جنین مهیا می سازند.

بارک اوباما در اواخر شب گذشته زمانیکه در باره کاهش بودجه و رسیدن به توافق صحبت می کرد گفت:
«مانند هر معامله یا سازش ارزنده، هردو طرف مجبور بودند تصامیم سخت اتخاذ نمایند تازمینه را به موضوعات میسر بسازند که برای انها مهم بود. و من واقعاً چنین کردم.»

ساعات قبل از رسیدن به توافق ، کارمندان حکومت فدرال برای متوقف کردن کار آماده گی می گرفتند. اما بسته شدن ادارات که در پانزده سال اولین بار می بود، بسیاری از کارمندان دولت را مجبور می ساخت تا مرخصی بگیرند و خدمات اساسی دولتی را متوقف بسازند از جمله، بنای یادگاری واشنگتن و سایر محلات ملی را ببندند که عواقب اقتصادی آن می توانست مصیبت بار باشد.
XS
SM
MD
LG