لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۶

آیا غرب می تواند بالای عبدالحکیم الحسادی رهبر مخالف رژیم لیبیا اعتماد کند؟


قطار موتر های شورشیان مخالف حکومت لیبیا
قطار موتر های شورشیان مخالف حکومت لیبیا
یکی از رهبران نیروهای مخالف رژیم معمرالقذافی در لیبیا که زمان در مقابل قشون اتحاد شوروی سابق در افغانستان جنگیده است می گوید که او و دیگر رهبران مخالفین کدام ارتباط با شبکهء القاعده نه دارند.

قذافی شبکهء القاعده را به دست داشتن در ناآرامی های جاری در لیبیا متهم می کند و این مساله برخی از قدرت های غربی را که برای کنار رفتن قذافی از قدرت تلاش می کنند، متردد ساخته است.

عبدالحکیم الحسادی که زمان در برابر قشون اتحاد شوروی سابق در افغانستان جنگیده است و اکنون مسوول جلب و جذب، آموزش، و تسلیح مخالفین رژیم قذافی در شهر درنه در شرق لیبیا می باشد، می گوید که کدام ارتباط با شبکهء القاعده ندارد.

او می گوید: تا اکنون پنجصد نفر را آموزش داده و به صفوف جنگ در مقابل قوای قذافی فرستاده است.

الحسادی می افزاید که باری امریکایان در بارهء احتمال ارتباط وی با شبکهء القاعده در پاکستان از وی تحقیق کردند و او این اتهامات را رد کرد و سپس سه سال در لیبیا زندانی بود.

موجودیت بنیاد گرایان چون الحسادی در صفوف مخالفین رژیم قذافی به امریکا و قدرت های دیگر غربی که برای کنار رفتن قذافی از قدرت تلاش دارند سوال های جدی را ایجاد کرده و نگران هستند که مبادا لیبیا به یک پایگاه شبکهء القاعده در آینده تبدیل شود.

معمرالقذافی اتهام وارد کرده می گوید که شمار از رهبران مخالفین به شمول الحسادی اعضا یا طرفداران شبکهء القاعده هستند.

اما رهبران و جنگجویان مخالفین می گویند: از القاعده نه بلکه از قیام های اخیر تونس و مصر الهام گرفته اند.

الحسادی که 45 سال عمر دارد گفت: کدام رابطهء با شبکه القاعده هرگز نداشته است.

او ابراز نگرانی می کند که امریکا و دیگر کشورهای غربی امکان دارد اتهامات قذافی را جدی گیرند و سلاح ثقیل مورد نیاز به شمول هیلکوپترها را در اختیار شورشیان قرار ندهند.

او افزود که غرب به خاطر نگرانی های امکان حضور افراد القاعده در لیبیا در بارهء فراهم آوری این اسلحه متردد است.

الحسادی گفت که کشورهای غربی باید ادعای قذافی را باور نه کنند.

قدرت های غربی خواهان کنار رفتن قذافی از قدرت هستند، اما شمار از کشورهای منطقه ابراز نگرانی کرده اند که با کنار رفتن او از قدرت شبکهء القاعده ممکن از فرصت استفاده کند.

الجزایر، کشور همجوار لیبیا که ظرف بیست سال گذشته درگیر شورش گروهای مسلح بنیاد گرای اسلامی بود و مخالف مداخلهء کشورهای غربی در لیبیا می باشد، می گوید که شبکهء القاعده یک مقدار اسلحه به شمول راکت های دافع هوا را در لیبیا به دست آورده و به شمال کشور مالی قاچاق کرده است.
XS
SM
MD
LG