لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۹

«اسراییل موضوع حملهء نظامی بر ایران را رد کرده است»


صفحه انترنیتی آریتز روز یکشنبه سند افشاء شده از سوی ویکی لیکس را در مورد این که اسراییل گزینه حمله نظامی را بر ایران پیش از سال 2005 میلادی رد کرده، به نشر رسانیده است.
به نوشتهء صفحه انترنیتی آریتز، اسنادیکه از سوی ویکی لیکس افشا گردیده، تیلگرام های اند که از سفارت ایالات متحده امریکا در تل ابیب پایتخت اسراییل در سال 2005 و 2006 میلادی فرستاده شده اند.

در این سند تیلگرامی مقامات رسمی دفاعی گفته اند که اسراییل حمله بر تاسیسات اتمی ایران را پنج و یا پنج و نیم سال پیش هم رد کرده بود.

این اسناد محرم که در روز های اخیر هفته افشا شدند، از جملهء صد ها هزار سندی اند که ویب سایت ویکی لیکس آن را با صفحه انترنیتی آریتز شریک ساخته است.

در سند گفته شده، اولین تیلگرام که در دوم ماه دسامبر سال 2005 میلادی ارسال شده است، دیپلومات های امریکایی در آن گفته اند که مکالمات آنها با مقامات اسراییلی نشان دادند که برای انجام یک حمله نظامی بر ایران چانس و فرصت وجود ندارد.

تیلگرام دیگرکه در ماه جنوری سال 2006 میلادی فرستاده شد، جزییات بیشتر را در مورد ملاقات گری اکیرمن کانگرسمن امریکایی از حزب دیموکرات و داکتر آرییل لیویت معاون رییس ادارهء انرژی اتمی اسراییل، معلومات داد.

این تیلگرام اظهارات لیویت را نقل کرده که می گوید: اکثر مقامات اسراییلی به این باور نیستند که راه حل نظامی امکان پذیر است.

آنها معتقدند که ایران از حمله اسراییل بر تاسیسات اوسیراک عراق آموخته و اجزای تاسیسات اتمیش را در سراسر کشور طوری پراگنده ساخته که اسراییل در مورد برخی از آنها چیزی نمی داند.
صفحهء انترنیتی آریتز در این گزارش می نویسد که در مکالمات بعدی لیویت به امریکایی ها گفت که ایران در ظرف دو سه سال آینده می تواند سلاح هسته یی داشته باشد.

اما پذیرفت که این تخمین اسراییل می تواند دقیق نباشد، زیرا اسراییل از برنامه مخفی اتمی ایران درک روشن و دقیق ندارد.

این سند تیلگرامی اضافه می کند: لیویت معاون ادارهء انرژی اتمی اسراییل بدون ذکر کدام منبع به شایعاتی اشاره کرده می گوید که ایران همین اکنون از اوکرایین بعضی از کلاهک های جنگی را به دست آورده است.

لیویت مدعی است، اسرایل می داند که ایران راکت های نوع کروز را از اوکرایین به دست آورده است.
XS
SM
MD
LG