لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

«رویای پاکستان در مورد بندر گوادر به حقیقت مبدل نگشت»


در فاصله های دور از منطقه جنگ علیه تروریزم در شمال پاکستان در مرز افغانستان منطقه دیگری که شورشیان در آن فعالیت دارند، شهر بندری گوادر است که در مرز ایران در ساحل مکران موقعیت دارد. بر خلاف توجه به جنگ علیه طالبان این منطقه نتوانسته است توجهء جامعه بین المللی را جلب کند، منطقه یی که زمانی میدان رقابت قدرت های بزرگ جهان روسیه و بریتانیا بود.

8 سال پیش بندر گوادر در بلوچستان پاکستان که یک بندر کوچک ماهی گیری بود برای پاکستان رویایی به شمار می رفت که روزی بتواند به یک مرکز فعالیت های کشتی رانی، صنعتی و تجارتی تبدیل گردد و زنجیر پیوند دهنده مراودات نفت و گاز میان پاکستان و آسیای میانه باشد.

یک ادارهء رهنمای املاک، کار در بندر گوادر را آغاز کرد و ساختمان خانه ها و استراحت گاه ها به کمک چین در آنجا ایجاد شد. یک خط دو لینه شاهراهی که گوادر را با کراچی وصل می کرد هم تکمیل گردید. اما حالا که کار ساختمان بندر انجام شده و آماده کشتی رانی است، این بندر بیشتر از یک شهر طلایی به منطقه ارواح می ماند.

بخش های خالی شهر هنوز در انتظار بنای ساختمان هایی است که وعده ایجاد آن داده شد، اما هرگز بنا نشد. کار ساختمان بندر به جای این که به چین به اجاره داده شود، سه سال پیش در اجاره سنگاپور درآمد که تنها نیم ظرفیت بندر به کار گرفته شد و جرثقیل ها به خاطر عدم استفاده اینک در حالت زنگ زدن است.

مردم محل که امیدوار استفاده از مزایای این بندر بودند، حالا دیگر مایوس شده اند.

اصغر شاه یک باشنده محل که در ادارهء غیر دولتی کار می کند، می گوید:
« ما در انتظار تغییر بزرگ بودیم اما حالا قربانی بازی جدیدی هستیم .»

دولت پاکستان ادعا می شود که از قبل زیر فشار قرار داشته که بندر را به چین به اجاره ندهد.
در واقع امریکا به دلیل مجاورت گوادر با ایران به آن به حیث یک مرکز بالقوه نظامی نگریسته است. مردم محل به خاطر وضع وخیم منطقه در حال کوچیدن از بندر گوادر هستند. مردم در گوادر ناپدید می شوند و مدتی بعد جسد شان در محل دور تر پیدا می شود و هیچ کس نمی داند چه کسی در عقب این حوادث قرار دارد؟

این سخنان را اصغر شاه بدون توضیحات بیشتر بیان کرد.

مشکلات دیگر هم در منطقه بروز کرده است. ملی گرایان بلوچ مخالف گسترش بندر هستند، آنان می گویند: اگر این پروژه بزرگ تر شود نفوس بلوچ را بیشتر در حاشیه خواهد راند.

مردم بلوچستان خواهان خود مختاری بیشتر در منطقه هستند. برای چندین دهه ایالت بلوچستان پاکستان صحنهء درگیری های پراگنده میان نیرو های دولتی و ملیشه های محل بوده است که خواهان قدرت بیشتر اند. در چند سال گذشته نیروهای دولتی و تاسیسات دولتی بیشتر مورد حمله راکتی شورشیان قرار گرفته و جنگجویان در منطقه مخصوصاً در گوادر بیشتر پیروزی داشته اند.

ماه گذشته هفت کارمند اردو و سه کارگر ساختمانی سرک در این منطقه توسط افراد مسلح ناشناس کشته شدند. ملی گرایان بلوچ به این باور اند که اگر گوادر به یک منطقهء مدرن تغییر شکل کند، بلوچ ها به یک اقلیت کوچک تبدیل خواهند شد و معلوم نیست کی برای شان بودیجه خواهد داد، اما شایعاتی وجود دارد که هند آنان را پشتیبانی اقتصادی می کند.

گوادر حالا منطقه یی است که خارجیان آن را ترک کرده و با دیده تردید به آن می نگرند. بسیاری از جوانان تحصیل کرده برای جستجوی کار از منطقه برآمده و به شهر های بزرگ پاکستان رفته اند.

هوتل انترکانتینتل شیک و مدرن مروارید یا پیرل که به تازه گی در بندر گوادر ساخته شده، منطقه و شهر در اطراف آن خالیست. آن را برای بازسازی بسته اند.
سرک منتهی به میدان هوایی در بیرون از شهر به شدت توسط نیروهای امنیتی پاسبانی می شود. در آنجا حالا هیچ توریستی به چشم نمی خورد. بیشتر جهانگردان از خوف حملات منطقه را ترک کرده اند. خارجیان در این جا جرات سرمایه گذاری ندارند.

بندر گوادر برای قرن ها بهشت قاچاقبران بود. زمانی محل بدنام قاچاق انسان ها برای برده داری به شمار می رفت و حالا هم محلی است برای عبور مهاجران غیر قانونی به شرق میانه و جا های دیگر.

برای سرمایه گذاری در این محل نظریاتی وجود داشت، اما رویای گوادر دیگر همان است که بود. موقعیت استراتیژیک پاکستان به مثابهء دروازه ورود ثروت نفت و گاز آسیای میانه به این معنی است که منطقه گوادر در آینده هم میدان جنگ برای رقابت منفعت ها خواهد ماند و این بازی بزرگ در قرن 21 هم ادامه خواهد یافت.
XS
SM
MD
LG