لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

«پیمان همکاری دایمی استراتیژیک با امریکا در روزنامه های چاپ کابل»


مطالب و تبصره های بخشی اعظمی از روزنامه های چاپ امروز کابل، به مسالهء همکاری های دراز مدت ستراتیژیک میان افغانستان و ایالات متحده امریکا و سخنان دیروز رییس جمهور کرزی در این مورد اختصاص یافته است.

ویسا
روزنامه ویسا در صفحهء اول خود به نقل از رییس جمهور کرزی گفته شده، اگر امریکا می خواهد در افغانستان باقی بماند، باید خواست های مردم این کشور را بپذیرد. روزنامه در ادامه به شرایطی ها هم اشاره کرده که به گفتهء رییس جمهور کرزی، امریکا باید آن را بخاطر داشتن روابط درازت مدت با افغانستان قبول کند. به نوشتهء روزنامه، جلوگیری از عملیات خود سرانه و اعمالی که سبب تضعیف حکومت افغانستان می شود و قانون مند شدن حضور نیروهای بین المللی در افغانستان شرایطی اند که آقای کرزی به آن اشاره کرده است.


اراده
روزنامهء اراده با اشاره به نشست اخیر شورای امنیت ملی افغانستان که در آن به یک کمسیون وظیفه داده شد تا در بخش ترتیب سند همکاری های دراز مدت ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا کار کند، پرسیده است آیا این کمسیون به ریاست داکتر سپنتا و اشرف غنی احمدزی می تواند با در نظرداشت منافع ملی افغانستان تمام خواست های مردم این کشور را در این سند جا بدهد؟ روزنامه اراده نوشته که باید پیش از ترتیب مسودهء این سند نظر کارشناسان و مردم در این مورد پرسیده شود.

در سرمقالهء روزنامه راجع به شرایطی نیز تبصره شده که آقای کرزی تطبیق آن را برای ایجاد همکاری های دراز مدت میان افغانستان و امریکا ضروری دانسته است. در حالی که مقاله نویس شرایط مشخص شده از جانب حکومت افغانستان را مهم توصیف کرده، اما با توجه به تجارب 10 سال اخیر در افغانستان، نوشته که شاید این بار هم جانب مقابل آنچه را حکومت افغانستان می خواهد عملی شود، نادیده بگیرد.


خدمتگار
روزنامهء خدمتگار هم مطلبی را در این مورد چاپ کرده و گفته است، لویه جرگه در باره سند همکاری های دراز مدت ستراتیژیک بین افغانستان و امریکا تصمیم خواهد گرفت. روزنامه هم چنان نوشته که این همه باید در مطابقت با منافع ملی افغانستان اجرا شود.


هیواد
روزنامهء دولتی هیواد، تامین روابط دراز مدت میان افغانستان و امریکا را یک امر مهم خوانده و اما گفته است، این کار باید سبب رشد اقتصاد و نظام در افغانستان شود. به نوشتهء روزنامه، این روابط باید به نیازمندی های فعلی و آیندهء افغانها پاسخ گو باشد.


آرمان ملی
روزنامهء آرمان ملی هشدار داده که نباید از لویه جرگه به عنوان یک ابزار در این بخش کار گرفته شود. روزنامه نوشته، که احتمال می رود رییس جمهور کرزی از لویه جرگه بخاطر دست یافتن به اهدافی که خودش دارد نیز کار بگیرد.
XS
SM
MD
LG