لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۷

ایران چهار یا پنج ریکتور هسته یی تحقیقاتی دیگر می سازد


با وجود فشارهای غرب بالای تهران، یک مقام ایرانی می گوید، کشورش چهار یا پنج ریکتور هسته یی تحقیقاتی دگر می سازد و برای تهییهء مواد سوخت این ریکتور ها، یورانیم بیشتر غنی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، فریدون عباسی رییس ادارهء انرژی اتمی ایران گفته است، تهران این ریکتورها را به هدف تحقیقات طبی در چند سال آینده خواهد ساخت.

ایسنا از فریدون عباسی نقل قول کرده که گفته است، جهت تهییهء مواد سوخت این ریکتورهای جدید، ایران نیاز دارد تا یورانیم بیشتر را به درجهء 20 فیصد غنی بسازد.

به گزارش خبرگزاری رویترز سخنان تازهء عباسی ممکن است نگرانی غرب را از تلاش ایران برای ساختن سلاح اتمی، افزایش دهد.

تهران تعزیرات وضع شده از سوی سازمان ملل بالای ایران را غیر قانونی خوانده و می گوید، برنامه های هسته یی اش اهداف صلح آمیز دارند.

گفتگو میان تهران و کشورهای نیرومند جهان به هدف حل بحران هسته یی ایران در ماه جنوری متوقف شد، زیرا ایران هرگونه تلاش به خاطر توقف فعالیت های غنی سازی یورانیم را رد کرد.

کارشناسان هسته یی گفته اند، ایران یورانیم کافی غنی شده به سطح پایین، دارد و اگر این یورانیم را به سطح بالا غنی بسازد، قادر به ساختن حد اقل دو بمب اتمی خواهد بود.

رییس ادارهء هسته یی ایران همچنان به ایسنا گفته است، تهران هر زمانی که نیاز داشته باشد مقدار یورانیم بیشتر را تا درجهء 20 فیصد غنی خواهد ساخت و برای این کار به اجازهء کسی ضرورت ندارد.

ایران که یکی از تولید کننده های عمدهء نفت در جهان است می گوید، مواد سوخت دستگاه های هسته یی اش را از یورانیم غنی شده به سطح پایین تهییه می کند.

تا به حال شورای امنیت سازمان ملل متحد چهار دور از تعزیرات را بالای ایران به خاطر برنامه های هسته یی اش وضع کرده است.

همچنان از سوی اتحادیهء اروپا و ایالات متحدهء امریکا بالای ایران تعزیرات وضع شده است.

درین حال روز شنبه، فریدون عباسی رییس ادارهء انرژی اتمی ایران گفت، سنت رفیوجهای نسل سوم و چهارم نیز در ایران تهییه و امتحان شده اند.

سنت رفیوج دستگاهی است که یورانیم را به قدر ضرورت دستگاه های هسته یی، غنی می سازد.
XS
SM
MD
LG