لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

«اگر امریکا در افغانستان می ماند باید ضمانت رشد اقتصادی و تامین امنیت بسپارد»


آرمان ملی
روزنامه آرمان ملی در سرمقاله شماره امروز خود در مورد تهیه سند همکاری های استراتیژیک افغانستان و امریکا تبصره کرده است. این روزنامه تلاش کرده است که وجایب و مسوولیت های افغانستان و امریکا را برای تهیه و اجرای این سند مورد بررسی قرار بدهد. به باور نویسنده، اگر امریکا می خواهد در افغانستان بماند باید ضمانت های قوی برای رشد اقتصادی و تامین امنیت به افغانستان بسپارد. روزنامه در مطلب دیگری در مورد دست درازی های ایران در امور افغانستان مطلبی را به نشر رسانده است. این رونامه گفته است که ایرانی ها در ولایت نیمروز علیه دولت افغانستان تبلیغات می کنند و استادان ایرانی در کورس ها برای شاگردان انگیزه های قیام ضد دولت و نیروهای خارجی را می آموزانند.


انیس
روزنامه دولتی انیس با اشاره به مساله بحث های که در خصوص استراتیژی همکاری های دراز مدت با ایالات متحده و تلاش های صلح در افغانستان صورت می گیرد، نقش لویه جرگه را در این راستا مورد بررسی قرار داده است. این روزنامه گفته است که نماینده گان مردم در لویه جرگه می توانند شیوه های اساسی برای رسیدن به صلح و ثبات و همچنان استراتیژی های همکاری را به صورت درست مورد بررسی قرار دهند. این روزنامه در سرمقاله خود به وضعیت زنده گی جوانان در کشور نیز توجه کرده است. مقاله نویس جوانان را تشویق کرده است که در تامین ثبات در افغانستان تلاش کرده و در زمینه اجرای بهتر برنامه انتقال مسوولیت های امنیتی نیز کار و تلاش کنند.


اراده
روزنامه اراده در مطلبی در مورد تلاش های صلح برای استقرار صلح در افغانستان تبصره کرده است. اراده گفته است که برخی از کشورها به خصوص ترکیه برای کمک در راستای صلح و اجرای مذاکرات حکومت افغانستان با طالبان مسلح آماده گی های بیشتری ابراز کرده است. این روزنامه گفته است که ترکیه مسیر باز برای اجرای مذاکرات صلح است که می خواهد دفتری از طالبان نیز در این کشور باز گردد. اراده در جای دیگری در مورد مشکلات جوانان به خصوص کسانی که در امتحان کانکور بی نتیجه مانده اند، مطلبی را به نشر رسانده است. این روزنامه پرسیده است که با این همه تبصره های که می شود، سرنوشت بی سرنوشتان کانکور چی خواهد شد ؟


راه نجات
روزنامه راه نجات در مطلبی در مورد فعالیت های سازمان ملل در افغانستان و مصونیت کارمندان ان مطلبی را به نشر رسانده است. این روزنامه گفته است که مسوولین شورای عالی صلح افغانستان به نماینده خاص ملل متحد در افغانستان با اشاره به کشته شدن هفت کارمند سازمان ملل در شهر مزارشریف، پیشنهاد کرده اند که برای مصونیت بیشتر کارمندان سازمان ملل در افغانستان نیاز است تا این کارمندان عمدتاً از کشورهای اسلامی باشند. روزنامه در سرمقاله شماره امروز خود در مورد سند همکاری های استراتیژیک افغانستان و ایالات متحده امریکا تبصره کرده و آن را روابط مشروط توصیف کرده است که به گفته نویسنده امریکا برای رسیدن به این پیمان راه درازی در پیش دارد.
XS
SM
MD
LG