لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

زنان پاکستانی در اثر نا امنی ها به امراض روحی مبتلا شده اند


زنان پاکستانی می کویند که نا امنی های اخیر این کشور باعث گردیده تا آنها با امراض گوناگون روحی مبتلا گردند، بقول آنها بیشتر تعداد این زنان را آنانی تشکیل می دهند که در قبایل اقامت دارند. عده از زنان ایالت خیبر پشتونخوا در صحبت که با رادیو آزادی داشتند در مورد چنین گفتند:

«نام من معراجه است، ما این را می دانیم که حالات امنیتی خوب نیست. کسی اعضای فامیل اش را از دست داده، کسی یتیم شده و کسی هم بیوه. وقتی جای می روم نمی دانیم که آیا سلامت دوباره می آیم یا نه. حتی شبانه آرام خواب نه داریم. با یک صدا نیز تکان می خوریم که شاید انفجار باشد.»

«نام من حضرت بی بی است در گل آباد زنده گی می کنم همه مردم غمگین اند، حتی در خانه که ما آشپزی می کنیم آن لذت سابقه را ندارد این طور خانه های نیز است که بچه های شان صبح از خانه به قصد کار رفته اند مگر شام اجساد شان هم پیدا نشده. پس در این خانه ها چطور زنده گی خواهد کرد؟.»

صاییمه منیر یک تن از مدافعین حقوق زنان در ایالت خیبر پشتونخوا عوامل این را که چرا نا امنی ها بیشتر بالای زنان تاثیر منفی می اندازد به رادیو آزدای گفت:

«بزرگترین مشکل یک شخص بی جا شدن اش از خانه و جایش است که این را هجرت می گویند. دوم مردها چون بیشتر بیرون از خانه می باشند خطر از بین رفتن آنها نیز زنان را دچار ترس می نماید. اگر زنی شوهرش را از دست می دهد پس زنده گی برای آن دشوار می شود.
در مناطق فاتا اگر خیبر ایجنسی، کرم یا وزیرستان است در آن جا یک زن بنا بر نا امنی حق فراگیری تعلیم را ندارد و همیشه محتاج دیگران است. این همه عوامل است که اثرات منفی آن مستقیم بالای زنان می باشد و این همه ناشی از نا امنی ها است.»

بقول یکی از داکتران امراض روحی، نا امنی ها نه تنها بالای زنان بلکه بالای اطفال خوردسال نیز اثرات منفی دارد. وی در رابطه به رادیو آزادی گفت:
«نام من نایله ریاض است و داکتر امراض روحی در شفاخانه مرکزی پشاور می باشم. بیشتر مریضان که به ما مراجعه می کنند همه بنابر نا امنی ها می باشد. در این جا در پهلوی زنان اطفال نیز از جمع متاثرین اند و در اطفال خطرناکتر است چرا که آنها عقده یی به بار می آیند. همیشه یک حس انتقام جویی در آنها می باشد و در زن ها ترس، وهم و وحشت از گرد و نواح می داشته باشنده که همه بنابر همین نا امنی ها می باشد.»

وی افزود، توجه و همکاری فامیل ها می تواند چنین مریضان را از امراض روحی نجات ببخشند. وی می گوید، از همه مهم تر باید برای آنها یک محیط پر از محبت بدهیم تا جایی که توان اش است باید با این طور مریض ها کمک روحی گردد. تا آن ها دوباره به سوی زنده گی عادی و مثبت بر گردند.

این طور به این مریضان روحی می توان کمک کرد و تا حدی ان ها را قانع ساخت با محیط خود سازگار شوند و دوباره امیدوار گردند. بقول زنان پاکستانی در پهلوی اثرات منفی نا امنی ها، آنها از سهولت های بنیادی زنده گی نیز محروم می باشند.


فرشته نگاه
XS
SM
MD
LG