لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۴

هیلاری کلنتن به خاطر ریفورم بر رهبران عرب فشار وارد کرد


هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا
هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا
هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا به روز سه شنبه بر رهبران کشور های عربی فشار وارد کرد تا به خاطر رسیده گی به خواست های روز افزون مردم، تغییرات و ریفورم های اقتصادی و سیاسی را کشور هایشان، سرعت بخشند.
ولی خانم کلنتن از درخواست کنار رفتن از قدرت در مورد رهبران کشور های یمن، بحرین و سوریه خودداری کرد.

اظهارات خانم کلنتن برخورد انتخابی و گلچین شدهء ادارهء بارک اوباما را با حوادث و قیام های اخیر در شرق میانه و شمال افریقا، به نمایش می گذارد.

روز نامهء والستریت ژورنال می نویسد:
در ماه های اخیر وزیر خارجهء امریکا با جدیت و پرخاشگرانه خواستار استعفای معمرالقذافی رهبر لیبیا و حسنی مبارک رییس جمهور مصر شده بود. ولی وی به روز سه شنبه در اجلاس پالیسی سازان عرب و امریکایی پیشنهاد کرد که سایر رهبران عربی در صورتیکه آزادی های سیاسی و اقتصادی را بپذیرند، می توانند در آیندهء کشورهایشان نقش داشته باشند.

هیلاری کلنتن در اجلاس کنفرانس امریکا و جهان اسلام اظهار داشت:
«ما می دانیم که برخورد یکسان و همانند در همچو یک منطقهء متنوع و زمان حساس معقول نیست. در آینده ایالات متحده امریکا به رهنمونی و ارزیابی همهء شرایط در منطقه و با درنظرداشت ارزش ها و منافع خود به پیش می رود.»

روز نامهء والستریت ژورنال چنین ادامه می دهد:
تقاضا برای تغییرات دموکراتیک در کشور های بحرین و یمن، ایالات متحدهء امریکا را در یک بن بست سیاسی قرار داده است. چه رهبران این دو کشور در امر مبارزه با تروریزم و جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه، با امریکا مشارکت جدی داشته اند.
ناوگان پنجم قوای بحری امریکا که منطقه غنی از نفت خلیج فارس را گزمه می کند، در بحرین مستقر بوده و علی عبدالله صالح رییس جمهور یمن به امریکا اجازه داده است که در داخل قلمرو آن کشور بر ضد اعضای القاعده حملات هوایی را انجام دهد.
ولی هر دو کشور در جریان هفته های اخیر اپوزسیون را به شکل خو نین سرکوب کرده اند.

هیلاری کلنتن می گوید، ایالات متحده به فشارش به خاطر دموکراتیزه شدن بر حکومت ها در ماناما و صنعا ادامه خواهد داد، ولی این حکومت ها می توانند یک بخش از راه حل باشند.

روز نامهء والستریت ژورنال می نویسد:
بر اساس گزارش نهاد های حقوق بشر، در جریان هفته های اخیر قوای امنیتی سوریه ضد ها تن از مخالفین بشار الاسد را کشته اند.
هیلاری کلنتن در بیانیه خود در مورد به طور محتاطانهء خواستار احترام به حقوق اساسی مردم سوریه توسط رییس جمهور و حکومت آن کشور شد.

خانم هیلاری کلنتن، این مقام ارشد دیپلوماتیک امریکا اظهار داشت که در امر گذار به دموکراسی، کشورش مساعدت های اقتصادی و تخنیکی را به کشور های شرق میانه ادامه می دهد.
خانم کلنتن همچنان گفت، همین اکنون امریکا 150 ملیون دالر کمک را به مصر و سکتور خصوصی امریکا حدود 2 ملیارد دالر مساعدت را به سکتور خصوصی در این منطقه تعهد کرده است.
XS
SM
MD
LG