لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۹

« امریکا باید سیستم عادلانهء را برای پرداخت خون بها به وجود آورد»


لاس انجلس تایمز
روزنامهء لاس انجلس تایمز چاپ امریکا در شمارهء اخیرش در بارهء تلفات ملکی و پرداخت خون بها برای خانواده های مقتولین، گزارشی نوشته است.

به نوشتهء لاس انجلس تایمز، در ماه فبروری سال گذشتهء عیسوی یک هلیکوپتر نظامی امریکایی با اتکا به اطلاعات به دست آورده از یک طیارهء اکتشافی که در فاصلهء هفتاد هزار مایل از محل رویداد در ایالت نوادای امریکا موقعیت داشت، موتری را در یکی از مناطق مرکزی افغانستان هدف حمله قرار داد.

گمان می رفت که این موتر طالبان مسلح را انتقال می داد، اما بعداً معلوم شد که سرنشینان این موتر همه افراد ملکی بودند.

به نوشتهء روزنامه، پس از این رویداد، ماموران امریکایی به محل حادثه رفتند و به نماینده گی از حکومت امریکا، از خانواده های قربانیان معذرت خواهی کردند.

آنها هم چنان به رسم خون بها برای خانوادهء هر مقتول چهار هزار و هشت صد دالر و برای هر فرد زخمی دو هزار و نه صد دالر پرداختند.

لاس انجلس تایمز نوشته است، پرداخت این مقدار پول در بدل جان یک شخص عمل بی رحمانه است، اما وزارت دفاع امریکا یگانه ادارهء نیست که چنین کاری را می کند.

به نوشتهء روزنامه، حتی اگر در محاکم امریکا شخصی اشتباهاً مجرم شناخته شده و اعدام می شود، سیستم قضایی در بدل این اشتباه خود به وابسته گان مقتول پول می پردازد.

لاس انجلس تایمز می نویسد: به هر حال باید حکومت امریکا مرگ افراد ملکی و بیگناه را به نحوی جبران کند، اما این کشور باید سیستم عادلانهء را برای پرداخت خون بها به وجود آورد تا با معیار های دیگر کشورهای جهان برابر باشد.

نویسندهء این مقاله لاس انجلس تایمز نوشته است: این درست است که در جنگ به افراد ملکی زیان می رسد، اما طرف های درگیر باید تا آخرین حد تلاش کنند تا از مرگ افراد ملکی و بیگناه در هنگام برخوردهای مسلحانه، جلوگیری شود.

وال ستریت ژورنال
روزنامهء دیگر چاپ امریکا، وال ستریت ژورنال به موضوع دیگر توجه کرده و مقالهء نوشته است در بارهء بازی عنعنوی بزکشی در افغانستان.

در بخشی از این مقاله آمده است، در کوچه های برازیل کودکان نادار با پاهای برهنه توپ را شوت می کنند به امید این که روزی فوتبالر بزرگ شوند، اما در شمال افغانستان کودکان به این فکر اند که چه وقت خواهند توانست گوساله را در دایرهء حلال بی اندازند.

روزنامه می نویسد: هر روز جمعه در شهر مزارشریف هزاران تن برای تماشای مسابقهء بزکشی می روند. آنها در هنگام تماشای بازی تخم جوشاندهء مرغ می خورند و گاه گاهی بین هم دیگر تلی های چرس را تبادله می کنند.

به نوشتهء وال ستریت ژورنال، در هنگام بازی بزکشی، در دستان کودکان نوت های ده دالری و پنجاه دالری به چشم می خورد، آنها انتظار دارند که چه زمانی تماشاچیان پولدار بالای اسپ ها شرط می بندند.

در ادامهء همین مقاله آمده است، در هنگام حاکمیت طالبان، مانند بعضی دیگر از رشته های ورزشی، بازی بزکشی هم ممنوع بود و طالبان این بازی را غیر اخلاقی می خواندند.

اما اکنون بزکشی به حیث یک ورزش مهم ملی در افغانستان اجرا می شود.

وال ستریت ژورنال می نویسد: مارشال فهیم معاون اول رییس جمهور افغانستان نیز چندین اسپ و چندین چاپنداز دارد.

به نوشتهء روزنامه، ممتاز ترین چاپنداز مارشال فهیم، مردی به نام عزیز احمد است.
XS
SM
MD
LG