لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

«نماینده گی سیاسی طالبان در شهر استانبول فعال خواهد شد»


صدراعظم ترکیه رجب طیب اردوغوان
صدراعظم ترکیه رجب طیب اردوغوان
رسانه های ترکیه به نقل قول از مقامات این کشور گزارش دادند که در حال حاضر بحث های در حکومت این کشور در بارهء گشایش دفتر نماینده گی برای طالبان افغان جریان دارد.

ابراهیم کلیم همکار نزدیک صدراعظم ترکیه رجب طیب اردوغوان به روزنامه حریت چاپ ترکیه گفته است که نماینده گی سیاسی طالبان در شهر بزرگ ترکیه استانبول فعال خواهد شد.

ترکیه که اکثریت مردم آن مسلمان و قبل از این هم به هدف ایجاد و تحکیم اعتماد میان افغانستان و پاکستان، میزبان گفتگوهای این دو کشور بود، گفته بود که جهت ختم جنگ افغانستان آمادهء پذیرش طرح گشایش دفتر سیاسی به طالبان افغان می باشد.

گشایش دفتر نماینده گی سیاسی به طالبان افغان در شهر استانبول ترکیه در دسامبر سال گذشته در جریان اجلاس سه گانه میان رهبران افغان، ترکیه و پاکستان مطرح گردید.

حامد کرزی رییس جمهورافغانستان به همتای ترکی اش عبدالله گل گفته بود که او از هر تلاش ترکیه جهت گفتگو صلح با طالبان استقبال می کند. برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح در ماه فبروری امسال با مقامات ترکیه نیز دیدن کرد.

اما عبدالله عبدالله رقیب رییس جمهور در انتخابات ریاست جمهوری گفت که گشایش دفتر سیاسی در ترکیه برای طالبان به معنی مشروعیت دادن به یک گروه تروریستی می باشد.

داکتر عبدالله عبدالله در مصاحبهء با روزنامه حریت گفت، هرچند ترکیه در افغانستان نقش مثبت را بازی کرده است، اما افتتاح دفتر سیاسی برای طالبان در این کشور، امکان دارد در امر ایجاد اعتماد در میان مردمانی که از طالبان حمایت نه می کنند، کمک نخواهد کرد.

ترکیه که یگانه کشور مسلمان عضو پیمان ناتو می باشد، در افغانستان سرباز دارد که در عرصه های غیر محاربوی با افغانان کمک می کند. این کشور با پاکستان در سطح تماس های نظامی روابط خیلی نزدیک دارد.

روز پنجشنبه، زمانی که رییس جمهور پاکستان آصف علی زرداری از ترکیه بازدید می نمود، یک مقام پاکستان به آژانس خبری رویترز گفت که پاکستان از چنین یک پلان حمایت می کند.

ناظران می گویند، برای هر پلان جهت پایان دادن به جنگ افغانستان، احتمالاً به حمایت پاکستان نیاز می باشد.
XS
SM
MD
LG