لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

ملل متحد: عراق باید در مورد حمله بالای کمپ اشرف تحقیق کند


سازمان ملل متحد از عراق خواسته است تا هر چه زود تر یک ارزیابی بی طرفانه را در مورد حمله بالای کمپ های مخالفین ایران انجام دهد که طی آن 34 تن کشته شدند.

قبل از این ملل متحد نگرانی عمیق خود را در مورد این رویداد ابراز کرده بود.

دفتر معاونیت سازمان ملل برای عراق هم چنان گفته است که به حکومت بغداد کمک خواهد کرد تا یک راه حل دایمی برای مشکل کمپ اشرف دریابد. در این کمپ حدود سی و نیم هزار ایرانی تبعید شده زندگی می کنند.
در اعلامیهء ملل متحد آمده است، دفتر معاونیت سازمان ملل با عراق در مورد حمله یاد شده نگرانی شدید خود را ابراز داشته است و بالای حکومت عراق تاکید کرده است که از استعمال قوه خود داری کند.
دفتر معاونیت سازمان ملل از ابتکار حکومت عراق در مورد تشکیل یک کمیته بازرسی در مورد یاد آروی کرده که توقع می کند که این کمیته بی طرف و آزاد باشد و بدون کدام وقفه کار خود را آغاز نماید.

اعلامیه ملل متحد در مورد حمله بر کمپ ایرانیان در عراق یک روز بعد از آن به نشر رسید که رییس حقوق بشر ملل متحد خواستار بررسی آزاد در مورد حملات تاریخ هفت و هشت اپریل بر کمپ اشرف شد. در این کمپ اعضای مجاهدین خلق ایران که مخالف دولت ایران اند، بسر می برند.

نیرو های امنیتی عراق زمانی بر کمپ حمله ور شدند که تنش ها میان مخالفین رژیم ایران و مقامات عراقی به اوج خود رسیده بود.

سخنگوی حکومت عراق علی دباغ دخالت نظامیان در این قتل ها را رد کرده و گفته است که بغداد خود اش در مورد تحقیقات خواهد کرد.

حکومت عراق بعد از انجام حمله گفت: اعضای مجاهدین خلق مستقر در عراق باید تا اخیر سال جاری این کشور را ترک گویند.
در اعلامیه سازمان ملل متحد آمده است که حکومت عراق را کمک خواهد کرد تا برای معضله کمپ اشرف راه حلی پیدا کند.

سازمان چپ گرا مجاهدین خلق ایران در سال 1965 بنیان گذاری شده و در آن زمان مخالف رژیم شاهی بود، ولی بعد از این که در سال 1979 انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید، بر ضد رژیم روحانی ایران اسلحه برداشت. این گروپ در لست تروریستان ایالات متحده نیز جا دارد.
در سال 2003 بعد از این که ایالات متحد بر عراق حمله کرد، کمپ اشرف خلع سلاح شد. سالی گذشته از زمانی که قوای امریکایی امور امنیتی را به عراقی ها سپردند، این کمپ به مشکل بزرگ برای مقامات عراق مبدل شد.
XS
SM
MD
LG