لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

«وضعیت امنیتی در سه ولسوالی ولایت کندهار بهبود یافته است»


واشنگتن پست
روزنامهء واشنگتن پست طی مطلبی پیشرفت های امنیتی در جنوب افغانستان را به بررسی گرفته و بهبود امنیت در سه ولسوالی قبلاً ناامن کندهار را نشانه تغییر اوضاع در افغانستان می داند.

روزنامه می گوید: زمانی کناره های دریای هلمند در ولسوالی سنگین از مرگبار ترین مناطق برای قوای ایتلاف به شمار می رفت. رفت و آمد میان دو قرارگاه این قوا که زمانی نسبت مشکلات امنیتی هشت ساعت را در بر می گرفت، اکنون در هژده دقیقه صورت می گیرد.

روزنامه واشنگتن پست از ولسوالی ژیری نیز مثال می آورد و می نوسد که زمانی این ولسوالی از استحکامات تسخیر ناپذیر شورشیان در دامنه های غربی کندهار بود. ولی اکنون باشنده گان آن از مزایای پروژهای مستفید می شوند که توسط ایالات متحده تمویل می شود، درحالیکه آنها قبلاً در همین منطقه با سنگسار و تهدید طالبان مواجه بودند.

روزنامه هم چنان از ولسوالی حاصلخیز ارغنداب در دامنه های جنوبی شهر کندهار یادآوری می کند و می گوید: زمانیکه حدود ده عسکر اردو در این منطقه شکار یک ماین شدند، سه تن از ریش سفیدان منطقه با جرات در مراسم عزاداری یکی از عساکر قوای بین المللی که در نتیجه انفجار همین ماین ها کشته شده بود، شرکت کردند.

واشنگتن پست می گوید: این علایم پیشرفت همراه با بیشرفت های دیگر بیانگر یک تحول عمیق در مناطق وسیعی از افغانستان است که همواره در محراق توجه عملیات نظامی تحت رهبری امریکا قرار داشته است.

روزنامه می گوید: طی تقریباً یک دهه برای اولین بار است که طالبان عملیات بهاری شان را در حالی آغاز می کنند که کنترول کمتر بر مناطق دارند و نسبت به سال گذشته از نفوذ شان در جنوب افغانستان کاسته شده است.

واشنگتن پست به نقل از جنرال دیوید پیتریوس قوماندان عمومی نیروهای ناتو می گوید:
« ما امسال عملیات خود را از یک موقف خیلی متفاوت نسبت به سال گذشته آغاز می کنیم.»

به عقیده روزنامه، راز این موفقیت های امنیتی در جنگ های شدید و سلاح های دارای تاثیر بزرگ نهفته است که متقابلاً با روش تحفظ افراد ملکی در عملیات ضد شورش سازگاری ندارد.

به عقیده واشنگتن پست، جنرال پیتریوس و قوماندانان دیگر نظامی امریکا امیدوارند که در نتیجه این عملیات افراد ملکی احساس اطمینان نموده و در مورد فعالیت های طالبان به قوای امریکا و افغان اطلاع خواهند داد.

وی هم چنان خوشبین است که افزایش در تعداد اردوی افغان و بهبود سیستم استخباراتی امریکا، تحرک قابل ملاحظه را در فعالیت های ضد شورش ایجاد کند.

رهبران ملکی و نظامی پاکستان روز شنبه برای دیدار با رییس جمهور کرزی و گفتگو در مورد تلاش های صلح با طالبان به کابل سفر کردند.

نیویارک تایمز

نیویارک تایمز می نویسد که هر چند قبل از این هم رهبران هر دو کشور در مورد توافق صلح با هم دیگرملاقات و گفتگو داشتد، اما دیدار روز شنبه به خاطر بی سابقه است که در آن تمام رهبران عالی رتبه این دو کشور حضور داشتند.

روزنامه می نویسد که اولین دستاورد های این ملاقات که تقریباً 5 ساعت دوام کرد، موافقه در مورد ایجاد یک کمسیون بود. این کمسیون تحت رهبری حامد کرزی و یوسف رضا گیلانی در مورد تلاش های صلح تبلیغ می کند.

نیویارک تایمز می نویسد، شاید عرصه خیلی مهم این ملاقات تغییر در لهجه صحبت رهبران هر دو کشور بود که نمایانگر تمایلات واقعی برای بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان می باشد.

اکثریت تحلیل گران توافق افغانستان و پاکستان را برای هر تلاش جهت صلح با مخالفین حیاتی می دانند.

به نوشته نیویارک تایمز، شماری زیاد مخالفین با اداره استخبارات پاکستان روابط طولانی دارند.
XS
SM
MD
LG