لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۸

«حمله بر وزارت دفاع توانایی عساکر اردوی افغانستان را ثابت ساخت»


بیشتر روزنامه های چاپ امروز کابل به مسالهء حملات مسلحانه بر تاسیسات نظامی در افغانستان پرداخته اند.
خدمتگار
روزنامهء خدمتگار کاربرد لباس نظامی از سوی مخالفین را برای هدف قرار دادن نیروهای افغان و خارجی، تکتیکی خوانده که به نوشتهء روزنامه ظرف چند سال حکومت افغانستان در جهت جلوگیری از آن کوتاه آمده است.

خدمتگار برخورد نیروهای اردو و پولیس ملی افغانستان را در برابر این تکتیک مخالفین ناکام توصیف کرده و نوشته است، این نیروها بار ها شکار این تکتیک مخالفین شده اند.

روزنامه با اشاره به حملهء دیروز مخالفین بر وزارت دفاع ملی افغانستان، مخالفین را در تطبیق این تکتیک شان موفق توصیف کرده است.

خدمتگار از حکومت افغانستان خواسته تا در ستراتیژِی اش تغییر وارد کند و با در نظرداشت توانایی مخالفین روی ایجاد یک ستراتیژی کار نماید.

اراده
اراده روزنامهء دیگریست که مطلبی در مورد حملهء دیروز بر وزارت دفاع ملی در آن راه یافته است.
در این مطلب وزارت دفاع ملی افغانستان نیز غیر مصوون خوانده شده است.

مقاله نویس روزنامه نوشته که این حمله بر نیروهای اردوی ملی این را ثابت ساخت که این نیروها چقدر توانایی دارند.

در مطلب گفته شده، که اجرای همچو حملات می تواند سبب بی اعتمادی مردم بالای ارگانهایی امنیتی کشور شان شود.

روزنامه به اهداف این حملات طالبان هم توجه کرده و نوشته است، این گروه می خواهد در آستانهء واگذاری مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان، به این نیروها صدمه برساند.

آرمان ملی
روزنامهء آرمان ملی زد و خورد دیروز در داخل وزارت دفاع ملی را نشانهء از توانمند بودن مخالفین مسلح دولت افغانستان دانسته و از سوی هم مقام های این وزارت را به اجرا نکردن فرمان اخیر رییس جمهور کرزی متهم ساخته است.

به نوشتهء روزنامه، رییس جمهور کرزی با صدور این حکم خواهان ایجاد ادارهء امنیت ملی در چوکات وزارت دفاع ملی شده بود تا از رخنه کردن مخالفین در صفوف اردوی ملی جلوگیری کند.

اما به نوشتهء آرمان ملی، مقام های این وزارت با طرح ایجاد این اداره مخالفت کرده اند.

هیواد
روزنامهء دولتی هیواد نوشته است، تهاجم دیروز مخالفین در ولسوالی دور دست صورت نگرفته، بلکه در مقر وزارت دفاع ملی افغانستان انجام شده که به نوشتهء روزنامه پرسش های جدی را در مورد تلاش تامین امنیت و تدابیر امنیتی به میان آورده است.

هیواد می نویسد، این حملات در حالی تکرار می شود که پروسهء واگذاری مسوولیت ها به نیروهای افغان قرار است آغاز شود و به باور نویسنده، مخالفین تلاش می کنند نیروهای افغان را ناتوان جلوه بدهند و پروسهء انتقال امنیت را برهم بزنند.
XS
SM
MD
LG