لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۴

قوای سوریه بر مظاهره چیان آتش گشود


یکتن از مدافعان حقوق بشر امروز گفت: قوای سوریه به سوی صدها نفر از مظاهره چیان که علی رغم هوشدارهای دولت شب گذشته در شهر حمص گردهم آمده بودند، فیر کرد.

یک افسر نیروهای امنیتی به مظاهره چیانی که در میدان ساعت شهر حمص گردهم آمده بودند، از طریق لود سپیکر خطاب کرده از آنها تقاضا نمود تا میدان را ترک گویند، سپس نیروهای پولیس دست به تیراندازی زدند.

این مدافع حقوق بشر می افزاید که از گاز اشک آور نیز استفاده شد و حد اقل یک نفر مجروح گردید.

دو نفر از باشنده گان شهر حمص نیز گفتند که صدای تیراندازی را از سمت میدان ساعت شنیده اند.

چند ساعت قبل تلویزیون دولتی سوریه یک اعلامیهء وزارت داخله را نشر کرد که موج ناآرامی های جاری در این کشور را یک فتنه و شورش خواند و بالخصوص به حمص اشاره کرده گفت که این شهر یکی از دو شهر کشور است که گروهای مسلح مربوط به سازمان های سلفی سعی دارند مردم آن را بترسانند.

سلفی ها یک مذهب بنیادگرای سنی است که برخی از کشورهای عربی آن را در قطار گروهای مانند شبکهء القاعده محسوب می کنند.

بشارالاسد رییس جمهور سوریه روز شنبه اعلان کرد، حالت اضطراری را که از تقریباً پنجاه سال در این کشور نافذ است، ظرف یک هفته لغو می کند.

اما این اقدام وی تظاهر کننده گان را که خواهان آزادی های سیاسی هستند راضی نه ساخت.
در این میان مارک تانرسخنگوی وزارت خارجهء امریکا در نشست خبری دیروز خود گفت که واشنگتن حکومت سوریه را تهدید نمی کند، ولی برای تقویهء جامعه مدنی در سوریه کوشش می کند.
وی افزود:
« تلاش برای ترویج انتقال به سوی یک روند وسیع تر مردم سالاری در جامعه ضرور نیست که موجب تضعیف حکومت کنونی شود. چیزی که ما سعی می کنیم انجام دهیم و چیزی که رییس جمهور بشار الاسد به آن روبرو می باشد، فشارخود مردم او به یک سمت وسیع تر مردم سالاری است.»

مدافعان حقوق بشر می گویند: در تظاهرات و ناآرامی های جاری در سوریه که از مدت بیشتر از یک ماه ادامه دارد، حدود دوصد نفر کشته شده اند.

حکومت سوریه قیودات بر رسانه های آزاد را شدت بخشیده است.

رسانه های آزاد به شهر حمص و دیگرشهرهای سوریه که شاهد تظاهرات شدید ضد دولتی بود، دسترسی نه دارند.
XS
SM
MD
LG