لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۵

«با وصف تنش های مداوم، روابط امریکا و پاکستان بسیار مهم می باشد»


مایک مولن لوی درستیز ایالات متحده امریکا
مایک مولن لوی درستیز ایالات متحده امریکا
به اساس گزارش آژانس خبری رویترز، مایک مولن لوی درستیز ایالات متحده امریکا بروز سه شنبه قبل از سفرش به پاکستان، در باز دید از پایگاه نظامی امریکا در افغانستان اظهار داشت، با وصف تنش مداوم با پاکستان، اجازه نمی دهیم روابط امنیتی ما با این کشور از هم بگسلد.

واشنگتن از مدتها به این طرف عناصر اداره استخبارات پاکستان (آی-اس-آی) را در داشتن روابط با شبکه حقانی متهم می سازد. لوی درستیز ایالات متحده امریکا گفت، او موضوع داشتن روابط عناصر اداره استخبارات پاکستان را با شبکه حقانی در مذاکرات روز چار شنبه با اشفاق کیانی لوی درستیز پاکستان بار دیگر مورد بحث قرار خواهد داد.

مایک مولن گفت، من هر بار که با اشفاق کیانی ملاقات کردم این موضوع را با او بحث نمودم و یقیناً این موضوع را بار دیگر با او مذاکره خواهم کرد. پاکستان از مدتها به این طرف تقاضا کرده تا در هر نوع مذاکره صلح با طالبان نقش داشته باشد.

به باور تحلیل گران امور، پاکستان گروپ های شورشی مانند حقانی را بحیث وسیله نفوذ خود و نیز وسیله مقابله علیه پیشرفت نفوذ هند در افغانستان می بیند. در پهلوی نگرانی های پاکستان روی موضوع حملات طیارات بی پیلوط و موضوع جاسوسی، شبکه حقانی صرف یکی از تنش ها در روابط میان ایالات متحده و پاکستان می باشد.

بگفته آژانس رویترز، قضیه ریموند دیویس یک قرار دادی سی-آی-ای که دو پاکستانی را بقتل رساند، توام با حملات طیارات بی پیلوط امریکایی علیه شورشیان که در خاک پاکستان پنهان می باشند، این تنشها را به اوج خود رسانید.

پاکستان می خواهد تا تعداد مربیون قوای خاص امریکا که در مناطق حساس قبایلی کار می نمایند کم شود. چنانچه این موضوع را جنرال احمد شجاع پاشا رییس اداره استخبارات پاکستان در مذاکراتش که در هفته گذشته با مقامات سی-آی-ای در امریکا داشت ابراز نمود.

مایک مولن لوی درستیز ایالات متحده امریکا اعتراف کرده که روابط میان امریکا و پاکستان آشفته و متلاطم بوده است، ولی با وصف آن هم، هردو طرف به این باورند که این روابط بسیار مهم می باشد. لوی درستیز امریکا گفت، این روابط بسیار مهم است و نباید از هم بپاشد. زیرا برای هردو کشور خطر ناک است و برای منطقه خطر ناک است.

از لوی درستیز ایالات متحده امریکا راجع به کاهش دادن تعداد مربیون قوای خاص که در پاکستان فعالیت دارند و پاکستانی ها از فعالیت های مخفی آنها ترس دارند سوال شد. او درین مورد پیشنهاد مشخص ارایه نکرد اما گفت، این موضوع هنوز ضرورت به بحث دارد.

سفر لوی درستیز امریکا به افغانستان و پاکستان در زمانی صورت می گیرد که ایالات متحده امریکا به مرحله حساس جنگ تقریباً 10 ساله داخل می گردد و مقامات امریکایی برای پلان آغاز خروج نیروها در ماه جولای از افغانستان آماده گی می گیرند.
XS
SM
MD
LG