لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

«حکومت افغانستان می خواهد با خاموش کردن ژورنالیستان، ضعف خود را پنهان کند»


باستون گلوب
روزنامهء باستون گلوب در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد سرنوشت قوماندان عمومی سابق قوای امریکا و ناتو در افغانستان جنرال ستنلی مک کریستل که سال گذشته از این وظیفه برکنار شد.

به نوشته روزنامه، تمام ادعا های که سبب برکناری جنرال امریکایی از مقامش گردید، یا به شکل مبالغه آمیز نشر شده و یا تحریف شده بودند.

مک کرستل بخاطر این که سخنان وی در یک مجلس خصوصی در فرانسه در مجله رولنگ ستون بچاپ رسید، توسط رییس جمهور اوباما از وظیفه برکنار شد. در این سخنان خود او قرار معلوم به مقامات امریکایی توهین کرده بود.

اما به نوشته روزنامهء باستون گلوب، تفتیش کننده عمومی اردوی امریکا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که هیچ سندی وجود ندارد که سخنان جنرال مک کریستل در آن وقت واقعاً خلاف معیارهای وزارت دفاع امریکا بوده باشد.

به هر حال روزنامه می نویسد: جنرال مک کریستل طراح ستراتیژی نو امریکا در افغانستان بود و اگر این حادثه رخ نمی داد شاید تا امروز هم فرماندهی قوای امریکا را برای عملی کردن این ستراتیژی به عهده می داشت.

روزنامه می نویسد: جنرال دیگر که اکنون شاید بجای دیود پیترویس مقام قبلی مک کریستل را به عهده بگیرد، به اندازه مک کریستل در افغانستان تجربه نخواهد داشت.

از این رو به نوشته روزنامه حتی اگر اقتباس از سخنان وی دقیق هم می بود، نباید سبب استعفای وی می شد.

واشنگتن پوست
روزنامهء واشنگتن پوست در شماره اخیر خود ارقام تلفات سربازان امریکایی را در افغانستان درج نموده و می نویسد از سال 2001 تا اکنون حد اقل 1431 سرباز امریکایی در افغانستان کشته شده اند.

روزنامه می نویسد: یک مشکل در این ارقام وجود دارد زیرا بعضی از رسانه ها آن را بیشتر و بعضی ها کمتر درج کرده اند. به هر حال به نوشته روزنامه در جنگ افغانستان صدها عسکر امریکایی کشته شده اند و تعداد زخمیان آنها از 11 هزار گذشته است.

روزنامه در این رابطه وقایع مختلف را که در آن عساکر امریکایی در افغانستان کشته شده اند، درج نموده است.

نشریه ژورنالیستان
نشریه ژورنالیستان بدون سرحد در شماره اخیر خود از مقامات افغانستان خواسته است که بدرفتاری را علیه ژورنالیستان متوقف بسازند.

نشریه رفتار قوای امنیتی افغان را بر علیه ژورنالیستان که می خواهند در مورد حملات انتحاری معلومات بدهند، تقبیح کرده است.

نشریه می نویسد: با افزایش موج نو حملات انتحاری طالبان، حکومت افغانستان با خاموش کردن ژورنالیستان می خواهد ضعف خود را پنهان کند.
XS
SM
MD
LG