لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۸

استقبال گسترده از اجلاس صلح افغانستان در عربستان سعودی


اجلاس جهانی علمای دینی در مورد صلح و ثبات در افغانستان که در عربستان سعودی برگزار شده بود
اجلاس جهانی علمای دینی در مورد صلح و ثبات در افغانستان که در عربستان سعودی برگزار شده بود

فیصلۀ کنفرانس بین‌المللی علمای ۴۳ کشور اسلامی که اخیراً در شهرهای مکۀ مکرمه و جده در عربستان سعودی برگزار شد و در آن جنگ در افغانستان ناجایز خوانده شد، به عقیدۀ برخی کارشناسان افغان مهمترین و بزرگترین فیصلۀ علمای جهان اسلام در مورد یک و نیم دهه جنگ در افغانستان محسوب می‌شود.

اشتراک کننده‌گان کنفرانس بین‌المللی "تأمین صلح و ثبات در افغانستان" گفتند که دولت افغانستان یک دولت اسلامیست و قتل مردم مسلمان این کشور ناجایز است.

اکرم خپلواک عضو شورای عالی صلح افغانستان
اکرم خپلواک عضو شورای عالی صلح افغانستان

اکرم خپلواک رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و مشاور رئیس جمهور افغانستان که در این کنفرانس اشتراک داشت، می‌گوید:

"فرد فرد علمای جهان اسلام، به هرنوع کمک و مساعدت لازم با افغانستان ابراز آماده‌گی کردند. ملا امامان حرمین شریفین قویاً خواستار آتش‌بس شدند، جنگ جاری بین مسلمانان را ناجایز و آن را عملکرد غیر اسلامی خواندند. در مورد انفجار و انتحار قبلاً هم موقف واضح بود، باز هم در این مورد موقف واضح شد."

علمای دینی اشتراک کننده در کنفرانس بین‌المللی "تأمین صلح و ثبات در افغانستان" حملات انتحاری و انفجاری را به شدت نکوهش کرده، آن را ناجایز خوانده و جنگ جاری در افغانستان را خلاف همۀ اساسات و اصول اسلام دانستند.

طالبان مسلح از علمای اسلامی خواسته بودند که بر ضد جنگ آن‌ها فتوا صادر نکنند.

در این اجلاس عالمان دینی ۴۳ کشور اسلامی اشتراک داشتند، اما علمای دینی ایران به‌خاطر تنش‌های موجود با عربستان در آن شرکت نکردند.

نجیب ننگیال نویسنده و کارشناس افغان که در کنفرانس بین‌المللی "تأمین صلح و ثبات در افغانستان" در عربستان اشتراک داشت می‌گوید، همۀ موضوعاتی که باید به وضاحت گفته می‌شد، در اعلامیۀ این کنفرانس منعکس شده است.

نجیب ننگیال
نجیب ننگیال

آقای ننگیال با اظهار اینکه تعدادی از علمای پاکستانی طرفدار طالبان از اشتراک در این اجلاس خودداری کردند، اما عدم اشتراک آن‌ها اهمیت این کنفرانس را زیانمند نمی‌سازد، گفت:

"به عقیدۀ من مرجع اصلی دین پاکستان نی، بلکه عربستان سعودی است و زمانیکه از حرم از مرجع معتبر دین اعلامیه داده می‌شود، معنی آن اینست که آدرس‌های کوچک نفی می‌شوند."

اکرم خپلواک مسئول دارالانشای شورای عالی صلح و مشاور رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، با در نظرداشت اینکه علمای جهان اسلام جنگ در یک سرزمین مقدس را ناجایز شمرده اند، باور دارد که این فیصله آن‌ها با پروسه صلح مساعدت خواهد کرد.

آقای خپلواک می‌افزاید:

"تقدس حرمین، آمدن این همه علما به این خاک مقدس، ناجایز خواندن و عدم مشروعیت جنگ روان و فتنه خواندن آن، مطمئن هستم که با پروسۀ صلح کمک زیاد خواهد کرد."

در کنفرانس بین‌المللی "تأمین صلح و ثبات در افغانستان" که اخیراً به دعوت سازمان همکاری اسلامی در شهرهای مکۀ مکرمه و جده در عربستان سعودی برگزار شد، بیش از ۱۱۰ عالم دینی از ۴۳ کشور اسلامی اشتراک داشتند و در مورد تأمین صلح و ثبات و پایان دادن جنگ در افغانستان تبادل نظر کردند.

XS
SM
MD
LG