لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

استانداری گلستان: شمار جان‌باختگان معدن یورت به ۴۲ نفر رسیده‌است


گزارش‌ها حاکی‌ست شماری از معدن‌کاران از دیگر مناطق ایران، از جمله طبس، مازندران و کرمان برای کمک به امدادگران به معدن یورت رفته‌اند
گزارش‌ها حاکی‌ست شماری از معدن‌کاران از دیگر مناطق ایران، از جمله طبس، مازندران و کرمان برای کمک به امدادگران به معدن یورت رفته‌اند

معاون استاندار گلستان می‌گوید پیکر هفت معدن‌کار دیگر در معدن حادثه‌دیده یورت در این استان پیدا شده‌است. با این حساب شمار جان‌باختگان حادثه از برآوردهای نخستین فراتر رفته به ۴۲ تن رسیده‌است.

رضا مروتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان، شامگاه ۱۸ اردیبهشت ماه به خبرگزاری مهر گفته است در حال حاضر پیکر ۳۵ معدن‌کار از تونل خارج شده، که از میان آن‌ها «هنوز ۱۳ پیکر در سردخانه گنبدکاووس قرار دارند و کار شناسایی و تعیین هویت آن‌ها به پایان نرسیده است». پیکر ۲۱ تن از جان‌باختگان نیز به خانواده‌های آن‌ها تحویل داده شده‌است.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

پیش از گفته‌های آقای مروتی، مقام‌های امدادی که در تلاش برای خارج کردن جان‌باختگان از تونل حادثه‌دیده معدن «زمستان یورت» در آزادشهر استان گلستان هستند، بامداد روز دوشنبه از پیدا شدن مجموعا ۳۵ پیکر خبر داده بودند. رقمی که با گفته‌های قبلی مقام‌های امدادی در مورد شمار کشته‌شدگان تطابق داشت. اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران، گفته بود در پی حادثه یورت ۳۵ کارگر در تونل محبوس شده‌اند.

با این حال بامداد دوشنبه خبرگزاری‌ها به نقل از یک مقام ارشد مدیریت بحران گلستان گفته بودند «عملیات تجسس خاتمه نیافته» و جست‌وجو «برای یافتن اجساد احتمالی همچنان ادامه دارد». مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان نیز عصر دوشنبه گفه بود با توجه به فهرست ارائه شده ناپدیدشدگان، «امکان وجود هشت معدنچی دیگر در تونل وجود دارد».

معاون استاندار گلستان به خبرگزاری مهر گفته است معدن یورت از زمان حادثه و آغاز عملیات امدادرسانی، سه بار ریزش داشته و این موضوع باعث شده تا عملیات آواربرداری و امداد، طولانی‌ شود.

گزارش‌ها حاکی‌ست شماری از معدن‌کاران از دیگر مناطق ایران، از جمله طبس، مازندران و کرمان برای کمک به امدادگران به آزادشهر رفته‌اند.

حادثه معدن یورت در ۱۳ اردیبهشت ماه و در پی انفجاری در آن رخ داد. مقام‌های دولتی می‌گویند تحقیقاتی در مورد دلیل یا دلایل حادثه در دست انجام است.

طی روزهای گذشته شماری از معدن‌کاران ایران به وضعیت زندگی، قراردادها و یا کمبود تجهیزات و ابزار ایمنی حرفه‌ای اعتراضاتی کرده‌اند.

معدن یورت پنج تونل فعال استخراج سنگ «کُک شُو» و یک تونل آماده بهره‌برداری داشته و ظرفیت استخراج سالانه آن نیز صد هزار تن است. ایران در سال گذشته میلادی چیزی در حدود ۱.۷ میلیون تن زغال‌سنگ استخراج کرده که در مقایسه با سال پیش از آن نشان‌دهنده افزایش در اسختراج این منبع انرژی‌ست. بخش عمده زغال‌سنگ استخراجی در ایران به مصرف داخلی می‌رسد.

XS
SM
MD
LG