لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۷

مردم: دولت باید در قسمت بازسازی آثار و مکان های تاریخی اقدام کند


باشنده های شهر کابل تاکید می کنند که حکومت باید برای بازسازی آثار تاریخی و فرهنگی موجود در پایتخت این کشور تدابیر لازم را روی دست گیرد.

آنان می گویند، قصر های دارالامان و چهلستون که از جمله مکان های تاریخی و فرهنگی مردم افغانستان است از مدت ها به اینسو ویران باقی مانده و برای بازسازی آن تلاش صورت نگرفته است.

قادر حبیب یکتن از باشندگان شهر کابل در صحبت با رادیو آزادی در مورد چنین گفت:

"این قدامت تاریخی دارد، با وجود کمک های زیادی که از کشور های خارجی داشتیم در طول مدت چهارده یا پانزده سال اما فردی به این قصر توجه نکرد، ما از حکومت به خصوص وزارت اطلاعات و فرهنگ می خواهیم در خصوص بناهای تاریخی و جاهای تفریحی توجه کند."

آنان همچنان می گویند که اگر این آبدات تاریخی به صورت درست بازسازی شود زمینه حضور سیاحین خارجی در افغانستان بیشتر فراهم شده بازدید از این مکان ها سبب عاید بیشتر به حکومت افغانستان می گردد.

به اساس معلومات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به شمول جاه های فرهنگی در کابل، حدود دو هزار آثار و جا های فرهنگی دیگر نیز وجود دارد که هفت صد تا یک هزار آن در خطر از بین رفتن قرار دارد.

مسوولین این وزارت می گویند، برای نگهداری این جا های تاریخی، پلان های را ترتیب کرده اند اما به علت کمبود بودجه و مشکلات امنیتی نتواسته اند تا کار های عملی را در این زمینه آغاز کنند.

در حالی که در اکثر نواحی شهر کابل از چهارده سال به اینسو ساختمان های بزرگ مانند مارکیت ها، هوتل ها، بلاک ها، شهرک ها و منازل اعمار گردیده اما قصر دارالامان که یکی از ساختمان های تاریخی کشور به شمار می رود به حالت ویرانه باقی مانده است.

حدود سه سال قبل شاروالی کابل تصمیم گرفت تا این جای تاریخی را به کمک مردم و حکومت دوباره بازسازی کند اما دیده می شود که این تصمیم هنوز هم عملی نشده است.

در این مورد خوژمن علومی معاون شاروالی کابل در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

"وزارت محترم شهرسازی در این خصوص از خود علاقمندی نشان داده و مسوولیت این را به عهده گرفته ما نقشه های اش را ترتیب کرده ایم، همه آن تنظیم است فقط منتظر آغاز کار است و ما هم در این زمینه همکار هستیم."

آقای علومی افزود برای بازسازی قصر دارالامان از نزد مردم هشتاد هزار دالر جمع آوری کرده و نگهداشته اند، اما چون بازسازی این قصر حدود سی میلیون دالر تخمین شده پس شورای وزیران این پروژه را به وزارت انکشاف شهری واگزار نموده است.

در این مورد خواستیم نظر وزارت انکشاف شهری را نیز داشته باشیم اما با تماس های مکرر حاضر به صحبت نشدند.

کارشناسان افغان می گویند، حفاظت از جاهای تاریخی می تواند اقوام مختلف کشور را قناعت بدهد که آنها تاریخ مشترک دارند.

میراحمد جوینده یک تن از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت، باید این آثار تاریخی به گونه اساسی نگهداری شوند:

"آثار تاریخی هویت ملی یک کشور است به او خاطر نقش بسیار اساسی را در ایجاد تفاهم و آمیزش در افغانستان بازی می کند و نیاز است تا تمام بناهای تاریخی در افغانستان باید مورد ترمیم قرار گیرد اما متاسفانه ما می بینم که در چهارده سال اخیر حکومت افغانستان در ارتباط بازسازی این بناها کمتر توجه کرده است."

باستان شناس های افغان می گویند، هزاران آثار تاریخی افغانستان در سه دهه جنگ به کشورهای خارجی قاچاق شده است، برخی از جاهای تاریخی را زورمندان غصب نموده و شماری از آثار تاریخی که شهرت جهانی داشت تخریب گردیده است.

آنان می گویند، اگر جاهای تاریخی و فرهنگی افغانستان بازسازی شود، از مناطق مختلف جهان سیاحان به این کشور خواهند آمد و از این درک عواید زیادی نصیب حکومت افغانستان خواهد شد.

تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG