لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

هایسم: صلح و امنیت برای پیشرفت افغانستان یک نیاز مبرم است


نیکولاس هایسم نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان دیروز در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد که وضعیت افغانستان و لیبیا در آن بررسی می شد گفت، افغانستان در سال 2016 مانند سال قبل آن در معرض امتحان جدی قرار دارد که باید در این سال انتقال سیاسی را به پایه اکمال برساند و دشواری های اقتصادی و امنیتی را از سر راه بردارد.

به گفته او حکومت وحدت ملی افغانستان برای نجات خود باید پنج مشکل عمده را حل کند، اقتصاد که در حال رکود قرار دارد و درجه کم رشد آن بیکاری را زیاد کرده است، جنگهای شورشیان که به نظر اکثریت مردم هیچ بهبودی در آن مشاهده نمی شود، یک فضای تقسیم شده سیاسی که روز به روز فاصله در آن بیشتر می شود.

علاوه بر آن افغانستان باید در کنفرانس های وارسا و بروکسل در تابستان سال جاری بتواند یک حمایت مالی میان مدت را بدست آورد و در نهایت پیشرفت به سمت صلح دایمی که بدون آن تمام دست آوردها در 4 ساحه یاد شده به تهدید رو برو می شوند.

نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان نیکولاس هایسم در سخنرانی خود به مجلس شورای امنیت تاکید نمود که حفظ بقا در سال 2016 برای حکومت وحدت ملی افغانستان یک امتحان بزرگ می باشد. او افزود که بعضی ها شاید این شاخص ها را تحت تنقید قرار بدهند ولی برای جلوگیری از عواقب شدید باید تمام این پنج مشکل حل شوند.

به گفته او بقا، بی حرکتی و یا حرکت در مسیر آب معنی ندارد، بلکه فعالیت جدی برای برخورد با این مشکلات می باشد.

نیکولاس هایسم بعد از صحبت های مفصل در مورد اقتصاد، حکومتداری، اصلاحات در نظام انتحباتی و ساحات دیگر به موضوع اساسی یعنی تامین صلح و ثبات در افغانستان تمرکز نمود.

او گفت افغانها خواهان صلح می باشند، آنها مستحق صلح هستند و از همه مهمتر آنها به صلح نیاز دارند، زیرا بدون پروسه صلح تداوم تلاشها برای ایجاد ثبات و آرامی در افغانستان به سوال رو به رو می شود.

او افزود که هفته گذشته بار دیگر با دفتر سیاسی طالبان ملاقات کرده و تاکید نموده است که صلح در افغانستان به مذاکرات بین الافغانی وابسته می باشد و طالبان باید در این مذاکرات سهم بگیرند، ولی به گفته او طالبان هنوز آماده مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان نیستند.

نیکولاس هایسم تاکید نمود افغانستان هر راهی را که برای رسیدن به صلح پیش می گیرد ملل متحد نقش زنان را در این پروسه تشویق خواهد کرد تا ضمانت شود که صدای زنان افغان به گوش همه میرسد و حقوق آنها حفظ می شود.

او همچنان به تلفات ملکی در یک سال گذشته در افغانستان اشاره نموده گفت که در این سال بیش از 11 هزار فرد ملکی در افغانستان کشته شده اند که یک چهارم آنها اطفال بودند و به گفته فرستاده خاص سرمنشی ملل متحد در عقب این تلفات غم و ماتم بازمانده گان را نباید فراموش کرد.

XS
SM
MD
LG