لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۶

والی کندز: افراد مسلح غیر مسئول خلع سلاح می‎شوند


مسئولان محلی ولایت کندز می‌گویند که دو روز قبل به هدف خلع سلاح افراد مسلح غیر مسئول و بازداشت مجرمان متکرر، نیروهای دولتی در ولسوالی خان آباد این ولایت عملیات نظامی را آغاز کردهاند.

اسدالله عمرخیل والی کندز در صحبت با رادیو آزادی گفت که در این عملیات از سوی نیروهای دولتی در قریه کهنه قشلاق منطقه‌ای دهویران خان آباد یک مرکز مهم اخطاف‌چیان تخریب گردید و سه تن از افراد مسلح غیر مسئول نیز بازداشت شدند.

عمرخیل، به تمامی افراد مسلح غیر مسئول در ولایت کندز به‌ خصوص در ولسوالی خان آباد هشدار داد، که به زودترین فرصت سلاح‌های خود را به زمین بگذارند و از مردم آزاری دست بردار شوند در غیر آن با برخورد تُند نیروهای مشترک افغان روبرو خواهند شد.

والی کندز، افراد مسلح غیر مسئول را در برابر تأمین امنیت و ثبات در این ولایت چالش بزرگ عنوان کرد و آنان را در قضایای قتل، اختطاف، دزدی‌های مسلحانه، مردم آزاری و غیره موارد دخیل خواند.

والی کندز، افراد مسلح غیر مسئول را در برابر تأمین امنیت و ثبات در این ولایت چالش بزرگ عنوان کرد.
والی کندز، افراد مسلح غیر مسئول را در برابر تأمین امنیت و ثبات در این ولایت چالش بزرگ عنوان کرد.

عمرخیل در این مورد گفت:

"اگر اندکی هوا خوب میبود، ما بالای این اوباش‌ها حملات هوایی را هم انجام میدادیم تا اینها را زنده بازداشت میکردیم و ما اینها را تا زمانی تعقیب میکنیم که بدست ما بیایند و مردم را از ظلم و ستم این اوباشان و اختطافچیان نجات بدهیم."

بر اساس معلومات، در ولسوالی خان آباد بیشتر از سه هزار افراد مسلح غیر مسئول حضور فعال دارند، که با سلاح‌های سبُک و سنگین مهجز هستند که گاه گاهی این گروه‌ها در میان خود نیز درگیر می‌شوند.

با این حال جنرال محمد قسیم جنگل باغ، قوماندان امنیه ولایت کندز گفت که بیشتر افراد مسلح غیر مسئول از ساحاتی مختلف کندز افراد ثروتمند را اختطاف کرده و سپس آنان را در بدل گرفتن پول هنگفت آزاد می‌کنند.

جنگل باغ، گروپ‌های افراد مسلح غیر مسئول را تهدید بزرگ در برابر تأمین امنیت خوانده گفت:

"در همین جا چند تن از اوباش‌ها هستند، همیشه وقت مردم ما را به چالش می‌کشانند، ما آمدیم تا اینها را پیگیری بکنیم و اینها اختطافگران هستند و اوباشی می‌کنند و برای شان هُشدار میدهیم که سلاح خود را به دولت تسلیم کنند در غیر آن ما بالای آنان عملیاتهای بزرگی نظامی را راه اندازی می‌کنیم."

قوماندان امنیه کندز گفت، مسئولان محلی کندز در خصوص خلع سلاح و بازداشت افراد مسلح غیر مسئول مصمم هستند.

با این همه شماری از اهالی ولسوالی خان آباد، از این اقدام بی‌سابقه‌ ای مسئولان محلی این ولایت قدردانی کرده و از آنها خواستند که به عملیات جمع آوری تفنگ‌داران خودسر ادامه بدهند که مردم از آزار و اذیت آنان رهایی پیدا کنند.

چند تن از بزرگان منطقه‌ی کهنه قشلاق ولسوالی خان آباد به رادیو آزادی چنین گفتند:

"خیر ببینی والی صاحب محترم، اول از خدا میشه و از شما میشود، ما مردم را از همین بلا نجات بدهید، ما از ظلم این تفنگ داران به ستوه آمدهایم."

"خواست ما مردم این است که ما مردم را از همین تفنگداران خودسر نجات بدهید و اگر شما اینها را پیگیری نکنید زندهگی ما از پیش کرده هم بدتر خواهد شد، این مردم بالای هیچ‎کس رحم نمیکنند."

اما اسدالله عمرخیل والی کندز، به باشندهگان ولسوالی خان آباد اطمینان داد که پس از این به تفنگ‌داران غیر مسئول اجاز نمیدهد که باعث آزار و اذیت مردم شوند و تمامی آنان را خلع سلاح خواهند کرد.

قابل یاد آوریست، برخی از باشندهگان ولسوالی خان آباد مدعی هستند که تعداد زیادی از مردم این ولسوالی از اثر آزار و اذیت افراد مسلح غیر مسئول و عدم توجه دولت مرکزی و مسئولان محلی این ولایت، و بی ‌بند و باری‌های تفنگ ‌بدوشان خودسر، با صفوف طالبان مسلح یکجا شدهاند.

افراد مسلح غیر مسئول که از مردم باج می‌گیرند، دزدی می‌کنند، مردم عام را از بین می‌برند.
افراد مسلح غیر مسئول که از مردم باج می‌گیرند، دزدی می‌کنند، مردم عام را از بین می‌برند.

قبل از این مردم ولایت بلخ نیز از موجودیت و آزار افراد مسلح غیر مسئول به ستوه آمده، شکایت داشتند و از دولت می‌خواهند تا جلو افراد مسلح غیر مسئول که از مردم باج می‌گیرند، دزدی می‌کنند، مردم عام را از بین می‌برند، بگیرد.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG