لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۹

نیکولسن: ماموریت آموزش نیروهای افغان به تأخیر مواجه شده است


جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا ناتو در افغانستان
جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا ناتو در افغانستان

تأثیرات جنگ‎های شدید در سال 2015 میلادی و تغییر در ماهیت دشمن در افغانستان بخش‌های مهم ارزیابی ابتدایی قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو را در افغانستان تشکیل می‌دهد.

جنرال جان نیکولسن که با خبرگزاری رویترز صحبت می‌کرد، گفت، جنگ‌های شدید سال گذشته و تلفات سنگین به نیروهای امنیتی افغان، جدول زمانی برای آموزش نیروهای افغان از سوی ناتو را به چالش مواجه کرده و به گفته وی آنها باید در این ارتباط روی ارزیابی‎های شان دوباره غور کنند.

این جنرال امریکایی که کارش را به تازه گی در افغانستان آغاز کرده می‌گوید، افزایش تلفات نیروهای امنیتی افغان که استخدام سربازان جدید و آموزش آنها را می‌طلبد، یگانه مشکل نیست، بلکه این هم یک حقیقت است که عساکر افغان تمام سال را در جنگ گذراندند و آموزش آنها در جایش باقی ماند که به این ترتیب، آنها در تطبیق برنامه های شان در خصوص انکشاف و بلند بردن مهارت‌های مسلکی اردو و پولیس افغان، نیز عقب مانده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، جنرال نیکولسن در مرحله سوم ارزیابی های 90 روزه خود قرار دارد که پس از تکمیل آن، قرار است نتایج آن در ماه جون امسال به واشنگتن سپرده شود.

ارزیابی‌های جنرال نیکولسن پس از بررسی‌های جنرال مک کرستال قوماندان سابق نیروهای امریکایی در افغانستان مهم ترین ارزیابی به شمار می‌رود.

بر اساس سفارش مطالعات جنرال مک کرستال بود که به تعداد ده هزار عسکر اضافی امریکا وارد افغانستان شدند.

جنرال مک کرستال
جنرال مک کرستال

جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان در ادامه صحبت خود با خبرگزاری رویتز گفت، در سال 2015 میلادی پنج و نیم هزار عسکر افغان کشته و چهارده هزار دیگر آنها زخمی شدند.

همین تلفات بود که بر اجرای ماموریت آموزشی ناتو در افغانستان تأثیر گذاشت.

جنرال نیکولسن اضافه کرد که سال‌ها نیاز است تا قوای هوایی تازه ایجاد شدۀ افغانستان تقویت شود و آموزش ببیند.

این جنرال امریکایی گفت، جنگ‌های شدید سال گذشته بالای آموزش قوای ناتو در این عرصه نیز تأثیر انداخته است.

وی افزود، آن عده پیلوت‌های را که آنها آموزش می‌دهند، مستقیماً به جنگ می‌روند و دیده می‌شود که سرعت جنگ در مقایسه با سرعت آموزش نیروها سریع به پیش می‌رود.

نیکولسن: تا زمانیکه نیروهای هوایی افغانستان بطور کامل فعال می‌شوند، افغانان به خطرات روز افزون روبرو خواهند بود.
نیکولسن: تا زمانیکه نیروهای هوایی افغانستان بطور کامل فعال می‌شوند، افغانان به خطرات روز افزون روبرو خواهند بود.

جنرال نیکولسن گفت، تا زمانیکه نیروهای هوایی به طور کامل فعال می‌شوند، افغانان به خطرات روز افزون روبرو خواهند بود.

امریکا در حال حاضر 9800 عسکر در افغانستان دارد و اگر برنامه تعیین شده از سوی رئیس جمهور اوباما، عملی شود، در آغاز سال آینده شمار این عساکر به پنج هزار و پنجصد عسکر کاهش می‌یابد.

این در حالیست که بارک اوباما رئیس جمهور امریکا دیروز پس از ملاقات با ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو در یک نشست خبری در مورد افغانستان گفت، ناتو و امریکا به خاطر کمک به حکومت افغانستان و آموزش نیروهای امنیتی این کشور جهت مبارزه با شورشیان طالب، کار می‌کنند.

به گفتۀ رئیس جمهور اوباما، این موضوع در اجلاس سران ناتو در وارسا مورد بحث بیشتر قرار خواهد گرفت.

گزارش: مقیم نایب

XS
SM
MD
LG