لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

شورای مبارزه با فساد اداری به ریاست اشرف غنی ایجاد شد


سید حسین فخری رئیس اداره عالی مبارزه با فساد اداری
سید حسین فخری رئیس اداره عالی مبارزه با فساد اداری

فساد اداری که از چند سال بدینسو به عنوان لکه ننگ با نام افغانستان گره خورده است حالا در یک اقدام متفاوت تر، یک شورا به رهبری رئیس جمهور جهت مبارزه با این پدیده وارد عمل شده است.

سید حسین فخری رئیس اداره عالی مبارزه با فساد اداری و عضو این شورا روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که ایجاد شورای عالی مبارزه با فساد اداری سبب خواهد شد تا ادارات که در زمینه مبارزه با فساد اداری فعالیت دارند با جدیت و قاطعیت بیشتر کار کنند.

وی گفت:

" این شورا صرفاً اجراآت مربوط نهادهای مبارزه با فساد اداری را رهنمایی، رهبری و حمایت می کند. در عین حال پلان، استراتیژی های که در این بخش لازم است تدوین و منظور می کند و از چگونگی اجراآت و تطبیق پلان و استراتیژی نظارت و کنترول می کند."

فخری: ایجاد شورای عالی مبارزه با فساد اداری سبب خواهد شد تا ادارات که در زمینه مبارزه با فساد اداری فعالیت دارند با جدیت و قاطعیت بیشتر کار کنند
فخری: ایجاد شورای عالی مبارزه با فساد اداری سبب خواهد شد تا ادارات که در زمینه مبارزه با فساد اداری فعالیت دارند با جدیت و قاطعیت بیشتر کار کنند

به اساس معلومات رئیس اداره عالی مبارزه با فساد اداری، رهبری شورای عالی مبارزه با فساد اداری را محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به عهده دارد.

به گفته حسین فخری، معاون دوم رئیس جمهور، رئیس ستره محکمه، لوی سارنوال، وزیر عدلیه و روسای اداره عالی تفتیش و مبارزه با فساد اداری به عنوان اعضای این شورا برگزیده شده‌اند.

خواستیم در مورد ایجاد شورای عالی مبارزه با فساد اداری دیدگاه ریاست جمهوری را نیز داشته باشیم اما با وجود تماس های مکرر موفق نشدیم.

شورای عالی مبارزه با فساد اداری در حالی آغاز به کار کرده‌است که در حال حاضر نهاد های مختلف تحت نام مبارزه با فساد اداری در افغانستان فعالیت دارند.

رئیس جمهور اشرف غنی چندی پیش در نشست گروه به اضافه هفت در کابل گفت که فساد اداری در ادارات مختلف به ویژه سکتور امنیتی سبب می‌شود تا انکشافات حاکمیت قانون با مشکلات جدی روبرو شود.

رئیس جمهور غنی تأکید کرد که بحث ریشه کن ساختن فساد اداری نباید در حرف خلاصه شود بلکه به گفته وی باید عملاً در برابر آن مبارزه صورت گیرد.

حکومت افغانستان در حالی بخاطر مبارزه با فساد اداری سخت تلاش دارد که به اساس آخرین گزارش سازمان شفافیت بین المللی، افغانستان پس از سومالیا و کوریای شمالی از مفسدترین کشورهای جهان محسوب می شود.

با این همه آگاهان مسایل حقوقی نیز به ایجاد شورای عالی مبارزه با فساد اداری خوشبین اند و می‌گویند، اگر این شورا با اراده قوی کار کند بسیار موثر تمام خواهد شد.

کبیر رنجبر یکی از این آگاهان:

" من با ایجاد این شورا خوشبین استم به شرطی که شورای عالی مبارزه با فساد به نام باقی نماند و عملاً یک برنامه خوب روی دست بگیرید و پلان موثر مبارزه با فساد و از همه مهمتر روی تطبیق قانون عملاً کار بکند. چون در اداره حامد کرزی هم ادارات مختلف بخاطر مبارزه با فساد به وجود آمد اما کاری عملی صورت نگرفت."

کبیر رنجبر: من با ایجاد این شورا خوشبین استم به شرطی که شورای عالی مبارزه با فساد به نام باقی نماند.
کبیر رنجبر: من با ایجاد این شورا خوشبین استم به شرطی که شورای عالی مبارزه با فساد به نام باقی نماند.

آقای رنجبر گفت به ادارات که در بخش مبارزه با فساد اداری در چند سال اخیر فعالیت دارند نیاز نیست و به گفته وی احتمالاً این ادارات با ایجاد شورای عالی مبارزه با فساد منحل خواهند شد.

مبارزه با فساد اداری از خواست‌های اساسی مردم افغانستان و جامعه جهانی از حکومت این کشور بوده و دیده شود که شورای عالی مبارزه با فساد به این خواست‌های طوری که لازم است پاسخ خواهد داد یا نه؟

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG