لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۰

هنوز هم سهولت‌های لازم برای زنان تجارت پیشه فراهم نشده است


با آنکه در چهارده سال اخیر برای فعالیت زنان تجارت پیشه و متشبث افغان از سوی حکومت و برخی موسسات خارجی کمک ها صورت گرفته است اما آنان می گویند که این سهولت ها کافی نبوده و هنوز هم مشکلات زیادی در برابر فعالیت‌های آنان موجود است.

زنان تجارت پیشه و متشبث افغان این اظهارات را روز چهارشنبه در نشست مشورتی پروگرام "فایده" که از سوی اداره انکشاف بین المللی امریکا راه اندازی شده بود بیان کردند.

گل جان زمری رئیس فدراسیون زنان تجارت پیشه افغانستان می‌گوید در سال‌های اخیر در عرصه فعالیت‌های تجارتی ظرفیت‌های زنان افغانستان بلند رفته اما آنان به منابع مالی، قرضه‌های بانکی، زیر بنا ها و بازارهای خرید و فروش دسترسی ندارند.

وی گفت:

" تجارت بدون سرمایه امکان ندارد، اینجا برای سرمایه گذاری در مسایل پولی مشکلات زیادی وجود دارد، خانم‌های که قرضه بگیرند به بانک مراجعه می‌کنند با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند بانک ضمانت می‌خواهد قباله خانه می‌خواهد، ما امیدوار هستیم ارگان‌های که فند می‌دهند این نکته را همیشه مد نظر بگیرند و چالش‌های خانم‌‎ها از جهت سرمایه گذاری رفع شود."

سپوژمی وردک مسئول بخش زنان تجارت پیشه در وزارت امور زنان می‌گوید، خواست زنان تجارت پیشه و متشبث افغان، مشکلات، ضروریات و نظریات شان را از طریق یک برنامه منظم با ادارات کمک کننده داخلی و خارجی شریک ساخته تا آنان در این بخش‌ها کمک کنند.

عبدالباری رحمان معیین وزارت تجارت و صنایع می‌گوید، بخاطر دسترسی زنان تجارت پیشه به منابع مالی باید پلان‌های طرح شود که از یکسو به آنان کمک مالی صورت بگیرد و از سوی هم ادارات کمک کننده و بانک ها متضرر نشوند.

وی افزود:

" ما باید از طریق پالیسی سهولت‌ها را ایجاد کنیم، بانک‌های که قرضه می‌دهند معیارهای لازم خود را دارند، برای قرض دادن خطراتی هم موجود است بانکی را که خطر تهدید می‌کند تکتانه خود را بلند می‌برد.

ما پالیسی را ایجاد می‌کنیم که هم قرض گیرنده قرض خود را حاصل کند و هم خطر بانک ها کنترول شود. ما می‌خواهیم یک پروسه ساده را بمیان بیاوریم."

این در حالیست که سران حکومت افغانستان با تأکید گفته اند که حمایت از زنان تجارت پیشه افغان از اولویت‌های کاری آنان است.

در ختم این نشست برخی از تولیدات صنایع دستی زنان نیز به نمایش گذاشته شد.

یکتن از زنان صنعتگر حین صحبت به رادیو آزادی از حکومت خواست که برای تولیدات و صنایع دستی آنان مارکیت‌های خرید و فروش را ایجاد کند.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG