لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

سروی: هنوزهم زنان تجارت پیشه در افغانستان با مشکلات مواجه اند


نبود منابع مالی و عدم محل مصئون کاری، موانع اجتماعی و محیطی از مشکلات عمده در برابر زنان تجارت پیشه افغان به شمار می‌رود.

موسسه برابری برای صلح و دموکراسی با راه اندازی تحقیقی از طریق مصاحبه با ده‌ها زن و کارشناس اقتصادی افغان مشکلات فرا راه زنان را شناسایی کرده و از حکومت خواهان رسیدگی به آن است.

محمد ادریس عمرزاده رئیس این موسسه روز چهارشنبه در صحبت با خبرنگاران گفت که اگر زمینه برای رشد اقتصادی زنان مساعد گردد عواید دولت افغانستان نیز افزایش خواهد یافت.

وی گفت:

"هرگاه نقش زنان در امور تجارتی و اشتغال زایی بارز شود، زنان می‌توانند در حدود چهل درصد در ارتباط به اشتغال زایی برای جامعه مفید واقع گردند و این در کل می‌تواند عاید ملی کشور را بلند ببرد و نه تنها که برای زنان بلکه برای مردان می‌تواند اشتغال زا باشد."

هر چند وضعیت زنان تجارت پیشه افغان در چهارده سال گذشته خیلی بهبود یافته، اما شماری از کارشناسان می‌گویند که هنوز هم زیان متشبث با مشکلاتی روبرو اند و باید برای حل آن اقدامات صورت گیرد.

در حال حاضر صدها زن افغان در بخش‌های گوناگون فعالیت دارند بخصوص در عرصه‌های تولیدی، زراعت و صنایع دستی.

بخشی از تحقیق انجام شده موسسه برابری برای صلح و دموکراسی می‌رساند که زنان تجارت پیشه از چگونگی قرضه دهی و خواست تضمین‌ها رنج می‌برند و از حکومت می‌خواهند تا به این مشکل رسیدگی کند.

از سوی هم مقامات وزارت تجارت و صنایع افغانستان روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفتند که آنان برنامه‌های را روی دست دارند تا مشکلات میان بانک‌ها و نهادهای قرضه دهی و زنان حل گردد.

در این حال شاه محمود میاخیل رئیس انستیتوت صلح ایالات متحده در افغانستان که در این نشست حضور داشت می‌گوید که اخیراً زنان متشبث افغان پیشرفت‌های خوبی داشته اند، اما نوآوری در این عرصه‌ها وجود نداشته است.

آقای میاخیل می‌گوید، نیاز است تا حکومت بر علاوه فراهم آوری سهولت‌ها در بخش ترانسپورت زمینه تشبث را برای زنان فراهم ساخته و روی پالیسی‌های عملی کار کند.

وی گفت:

"بسیاری از پالیسی‌های ما جنبه عملی نداشته بلکه خیالی بوده‌است، ما خواهان پالیسی ساده و قابل استفاده هستیم، نیاز است تا زمینه برای سکتور خصوصی بخصوص زنان فراهم شود."

زنان متشبث که در این نشست حضور داشتند می‌گویند که آنان از عنعات و رسوم ناپسند موجود در افغانستان رنج می‌برند و در بسیاری موارد عدم دسترسی شان به جایدادها مانع فراراه گسترش تجارت آنان می‌گردد.

منیژه وافق یک تن از این زنان از حکومت می‌خواهد تا به مشکلات آنان رسیدگی کرده و با راه اندازی نمایشگاه‌ها زمینه رشد اقتصادی را برای آنان فراهم سازد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG