لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

آیا امریکا در مورد آینده افغان‌ها مسئولیت دارد؟


منیژه نادری رئیس یک شبکۀ حمایت از زنان در نیویارک موسوم به شبکه زنان برای زنان افغان به این روزنامه گفته است که امریکا مسئول است تا به خاطر ترک افغانستان، با مهاجرین افغان مساعدت کند.

خانم نادری می‌گوید، این که امریکا باید در مقابل مهاجرین افغان مسئول دانسته شود یک مسئلۀ پیچیده است.

وی علاوه کرد، نمی‌توان گفت که امریکا باید به تمام افغان‌ها پناه دهد اما حد اقل این کمک را نماید تا افغان‌ها در کشور شان و یا سایر کشور ها در شرایط با عزت و انسانی زندگی کنند.

منیژه نادری گفته است که ایالات متحده امریکا باید پالیسی را روی دست گیرد تا مشکلات که سبب مهاجرت افغان‌ها می‌شود حل و فصل شوند.

به گفته خانم نادری، بسیاری افغان‌ها نمی‌خواهند که از کشور شان فرار کنند و حکومت امریکا باید پالیسی را عملی سازد که با افغان‌ها کمک نماید تا در کشور خود در امن و ثبات زندگی نمایند.

تعدادی از افغانهای مهاجر در یونان
تعدادی از افغانهای مهاجر در یونان

او می‌گوید که ایالات متحده امریکا باید به جای تمرکز بر گروه‌هایمسلح دخیل در بحران موجود در افغانستان و مصرف در جنگ این کشور، بالای ملت سازی، اعمار تأسیسات بنیادی، رشد اقتصادی و تعلیم سرمایه گذاری نماید.

از سوی دیگر رابرت کروز استاد تعلیمات اسلامی در پوهنتون ستنفورد امریکا در مورد وضعیت فعلی افغانستان و آینده افغان‌ها به روزنامۀ نیویارک تایمز گفته است که حالات این کشور رو به وخامت است و چنین پنداشته می‌شود که طالبان در تابستان امسال بسیاری از مناطق را تصرف کنند.

وی می‌گوید که از سوی دیگر گروه دولت اسلامی معروف به داعش سرگرم گسترش فعالیت هایش در افغانستان است.

به گفته کروز، از میان سه دختر افغان یکی آن به بیماری انیمیا مبتلا است و بیش از نصف افغان‌ها در فقر شدید به سر می‌برند.

او گفته است که بارک اوباما رئیس جمهور امریکا و نامزدان احتمالی ریاست جمهوری ایالات متحده برای حل مشکلات موجود در افغانستان برنامۀ مشخص ندارند تا در مورد آینده خوشبینی به میان آید.

اما به گفته وی، با چشم پوشی از مشکلات افغانستان، این مشکلات حل نمی‌شوند.

این استاد پوهنتون ستنفورد به نیویارک تایمز گفته است که واشنگتن باید این را بپذیرد که پالیسی امریکا سبب وضعیت جاری در افغانستان شده است.

انفجار در نزدیک پارلمان افغانستان در سال ۲۰۱۵
انفجار در نزدیک پارلمان افغانستان در سال ۲۰۱۵

در همین حال بارنِت روبین تحلیلگر مسایل افغانستان در نیویارک می‌گوید که امریکا با جوانان افغان کمک نماید تا آینده شان را در کشور خود رقم بزنند.

روبین گفت که تعداد زیاد افغان‌ها در پروژه های ملکی امریکا در افغانستان شامل کار شده بودند و معاشات خوب و دیگر امتیازات مالی را دریافت می‌کردند.

به گفته وی، بسیاری جوانان افغان که به کمک کشورهای غربی تحصیل کرده‌اند در پروژه‌های ملکی ناتو نیز سرگرم کار بودند.

روبین علاوه کرد که حد اقل دو صد هزار نفر با پایان ماموریت نظامی امریکا در افغانستان بی کار شدند و تعداد زیادی جوانان امکانات کاریابی در این کشور را اندک توصیف می‌کنند.

وی می‌گوید، در این زمینه که جوانان تحصیل یافته افغان بتوانند امکانات اقتصادی را برای خود در کشور شان مهیا سازند، به کمک دوامدار اقتصادی امریکا نیاز است.

نیویارک تایمز به نقل از این تحلیلگر مسایل افغانستان می‌نویسد که از نیرو های امنیتی این کشور باید حمایت صورت گیرد.

تعدادی از نیروهای امنیتی افغان در ولایت هلمند
تعدادی از نیروهای امنیتی افغان در ولایت هلمند

به گفته او حکومت افغانستان و کشورهای منطقه باید مشترکاً کار کنند تا امکاناتِ سازش سیاسی با طالبان و دیگر گروه‌های مسلح فراهم شود.

روبین گفت که با این کار، افغان‌ها در مورد آینده کشور شان خوشبین خواهند شد و مسئولیت امریکا کم خواهد گردید.

گزارش: ستار فروغ

XS
SM
MD
LG