لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

نیکولسن: پس از مرگ ملا عمر روابط بین طالبان و القاعده تقویت یافت


قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان می‌گوید، پس از مرگ ملا عمر و تعیین ملا اختر محمد منصور به جانشینی وی، روابط بین طالبان و شبکه القاعده تقویت یافته است.

به گفتهء جان نیکولسن، ملا اختر محمد منصور برای بدست آوردن جانشینی ملا عمر مجبور شد که روابط خود را با گروه های القاعده و حقانی نزدیک سازد.

جنرال نیکولسن این مقام بلند رتبهء نظامی امریکا در مصاحبهء با خبرگزاری رویترز گفت، ملا عمر ظاهراً از القاعده دوری می‌کرد، اما ملا منصور چنین نیست.

قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان می‌گوید، روابط بین طالبان و شبکه القاعده تقویت یافته است.
قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان می‌گوید، روابط بین طالبان و شبکه القاعده تقویت یافته است.

این جنرال امریکایی در ادامه صحبت خود گفت:

"من فکر می‌کنم که دلیل آن این است که ملا منصور در مقام رهبری طالبان مانند ملا عمر، مشروعیت ندارد."

جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیروهای مسلح بین المللی در افغانستان در حال حاضر سرگرم ارزیابی وضعیت امنیتی در افغانستان می‌باشد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، موقف جنرال نیکولسن در ارتباط به مناسبات طالبان با گروه های تروریستی مانند القاعده می‌تواند، بر پلان امریکا دربارهء کاهش عساکر این کشور در افغانستان تأثیر کند.

پلان کاهش عساکر امریکایی در افغانستان در سال آینده عملی می‌شود.

امریکا بر اساس این پلان شماری عساکر خود را تا سال ۲۰۱۷ میلادی به ۵۵۰۰ عسکر کاهش می دهد.

همزمان با این قرار است برنامه های آموزشی ائتلاف به رهبری ناتو در افغانستان، هم محدود شود.

رویترز می‌نویسد، اگر شبکه القاعده یکبار دیگر در افغانستان به طور آزادانه فعالیت کند، نه تنها امنیت افغانستان، بلکه امنیت در خارج از این کشور نیز به خطر بزرگ مواجه می‌شود.

اگر شبکه القاعده یکبار دیگر در افغانستان به طور آزادانه فعالیت کند، نه تنها امنیت افغانستان، بلکه امنیت در خارج از این کشور نیز به خطر بزرگ مواجه می‌شود.
اگر شبکه القاعده یکبار دیگر در افغانستان به طور آزادانه فعالیت کند، نه تنها امنیت افغانستان، بلکه امنیت در خارج از این کشور نیز به خطر بزرگ مواجه می‌شود.

قوماندان نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان در ادامه این مصاحبه خود با خبرگزاری رویترز گفت، در حال حاضر همکاری بین طالبان و دیگر گروه های تروریستی به وضاحت به مشاهده می‌رسد.

جنرال جان نیکولسن افزود، آنها نگران اند که مبادا طالبان پس از رسیدن به قدرت به خاطر نزدیکی روابط با القاعده بار دیگر به آنها پناهگاه امن بدهند.

شماری از سیاستمداران امریکایی و عدهء از قوماندانان نظامی در افغانستان با واشنگتن استدلال می‌کنند که در مورد پلان مأموریت نظامی این کشور در افغانستان بار دیگر غور کند.

آنها نگرانی دارند که تهدیدها از سوی جنگجویان طالبان به امنیت افغانستان رو به افزایش اند.

اما رویترز در این گزارش می‌نویسد که مردم عام در افغانستان به دوام این مأموریت علاقمند نیستند، زیرا اکثریت به این نظر اند که مشکلات افغانستان به خود این کشور ارتباط دارد و تهدید برای جهان نیست.

هرچند، جنرال نیکولسن ۵۰ درصد ارزیابی خود را درباره وضعیت امنیتی افغانستان تکمیل کرده، اما این مقام نظامی امریکا در افغانستان از جزئیات بیشتر در این مورد خودداری کرد.

امریکا طالبان را تاکنون درج فهرست گروه های تروریستی نکرده است و این کشور روی این دلیل صلاحیت حملات محدودی را بر طالبان دارد.

جنرال جان نیکولسن قوماندان نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان می‌گوید،ما در صورت ضرورت صلاحیت داریم که عملیات همه جانبه و یا عملیاتی را تنها از سوی نیروهای خودمان به راه اندازیم، اما در مقایسه با گذشته شماری این عملیات اندک خواهند بود.

XS
SM
MD
LG